مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات منتخب ثبات دهنده مرکزی بدن حین اجرای تمرینات منتخب ثبات مرکزی به روش تی آر ایکس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
امروزه انجام تمرینات معلق، به عنوان یک شیوه موثر در بهبود ثبات مرکزی در افراد سالم و افراد دارای ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی مطرح شده است؛ بااین وجود، فعالیت عضلات مختلف ناحیه مرکزی بدن در تمرینات مختلف به شیوه معلق، مورد بررسی قرار نگرفته است؛ بنابراین، هدف از انجام تحقیق حاضر، مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات منتخب ناحیه مرکزی بدن حین اجرای تمرینات منتخب ثبات مرکزی به روش تی آر ایکس بود.
مواد و روش ها
در پژوهش حاضر، 15 دانشجوی زن فعال سالم شرکت نمودند. هر آزمودنی، حرکت های پل، پلانک و لانگ را در حالت قرارگیری پا داخل طناب تی آر ایکس و به صورت سه تکرار پنج ثانیه ای انجام داد و به طور هم زمان فعالیت عضلات راست شکمی، خارجی شکمی، راست کننده ی ستون مهره ها و چند سر کمری توسط دستگاه الکترومایوگرافی شانزده کاناله ثبت گردید. داده های خام به حداکثر فعالیت انقباض ارادی ایزومتریک عضلات نرمال شد و RMS محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش آنالیز واریانس با داده های تکراری برای ارزیابی تفاوت بین سه حالت مورد آزمایش روی یک گروه آزمودنی (05/0=p) انجام شد.
یافته ها
یافته ها، سطوح مختلفی از فعالیت عضلات را در تمرینات مختلف نشان داد؛ به طوری که میزان فعالیت عضله راست شکمی در تمرین پلانک و فعالیت عضله چندسر کمری حین اجرای پل و لانگ بالاترین بود.
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن سطح فعالیت تمام عضلات مورد مطالعه، به نظر می رسد تمرین پلانک بالاترین و تمرین لانگ کمترین میزان تاثیرگذاری را در بهبود ثبات ناحیه مرکزی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
140 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!