شویه کلرهگزیدین بر پلاکشویه گیاهی سیلکا و دهانمقایسه تاثیر دهانمیکروبی، التهاب لثه و رنگیزه دندانی در بیماران مبتلا به ژنژیویت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به محدودیت های موجود در روش های مکانیکی کنترل پلاک، استفاده از روش های شیمیایی نظیر دهان شویه ها مورد توجه است. وجود عوارض جانبی دهان شویه های شیمیایی سبب کاربرد روز افزون دهان شویه های گیاهی شده است. این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر دهان شویه کلرهگزیدین و دهان شویه گیاهی سیلکا در بیماران مبتلا به ژنژیویت انجام شد.

مواد و روشها

تحقیق به روش کارآزمایی بالینی از نوع , cross - Over در 60 فرد مبتلا به ژنژیویت با میانگین سنی 93 / 1 ± 42 / 27 انجام شد. ابتدا جرم گیری و پروفیلاکسی برای افراد انجام شد. چهار هفته پس از جرم گیری میزان پلاک، التهاب لثه و رنگیزه دندانی ثبت شد. سپس به صورت تصادفی به بیماران دهان شویه کلرهگزیدین و سیلکا داده شد و از آنها خواسته شد به مدت دو هفته از دهان شوی ه ها استفاده کنند. پس از این مدت، شاخ صهای فوق ثبت شد. دوباره جرم گیری و پروفیلاکسی در تمامی افراد انجام و از آنها خواسته شد به مدت چهارهفته از روش های متداول خود برای بهداشت دهان استفاده کنند wash out و سپس دهان شویه دوم به مدت دو هفته تجویز و شاخ صها مشابه دهان شویه اول ثبت شد. تغییرات سه شاخص با آزمون Mann - U- Whitney و Wilcoxon بررسی شد.

یافته ها

تغییرهای التهاب لثه در افرادی که دهان شویه کلرهگزیدین استفاده کردند 41 / 0 و در گروه سیلکا 38 / 0 بود و آزمون Mann- U- Whitney نشان داد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود) 2درصد< p(.میزان پلاک دندانی در افرادی که دهان شویه کلرهگزیدین استفاده کردند 61 / 0 و در گروه سیلکا 41 / 0 بود که این اختلاف از لحاظ آماری معناار بود) 1درصد 0p . میزان تغییرها شدت و وسعت رنگیزه در دهان شویه کلرهگزیدین به ترتیب 0/74 و 27 / 0بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود 001 / .

نتیجه گیری

به نظر می رسد که کلرهگزیدین میزان رنگیزه دهان را بیشتر از دهان شویه سیلکام یکند و در عین حال بر میزان پلاک و التهاب تاثیر بیشتری دارد، ولی میزان رضایت در مصر فکنندگان سیلکا بیشتر از کلرهگزیدین است.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!