تحلیل محتوای پژوهش های علمی در حوزه ی تربیت بدنی و ورزش وزارت آموزش و پرورش ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش تحلیل محتوای پژوهش های حوزه ی تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در ایران می باشد. نوع پژوهش آمیخته و مبتنی بر تحلیل محتوا برای ارزیابی محتوای مقالات بود. نمونه ی آماری کل شمار و شامل، مقالات منتشر شده و مرتبط در نشریات علمی- پژوهشی ایران تا پایان سال 1396، برابر 843 مقاله است. بیشتر پژوهش ها در فصلنامه ی رشد و یادگیری حرکتی دانشگاه تهران با 87 مقاله منتشر گردید. محور اصلی پژوهش ها، در حوزه های مدیریت ورزشی: عوامل رفتار سازمانی دبیران تربیت بدنی و دانش آموزان، در روانشناسی: مسائل مربوط به انگیزش، اعتماد به نفس دانش آموزان، در رفتار حرکتی: مرتبط با یادگیری حرکتی و عملکرد ادراکی- حرکتی، در فیزیولوژی: مربوط به علم تمرین، تغذیه و ترکیب بدنی، در طب ورزشی: مرتبط با توانبخشی و اصلاح ناهنجاری های قامتی بود. در %55 پژوهش ها از روش نیمه تجربی استفاده شد؛ بیش از %97 آنها دارای هدف کاربردی و گروه دانش آموزان با %62 سطح تحلیل غالب پژوهش ها بودند و %72 مطالعات روی دانش آموزان، صورت گرفت. %98/5 پژوهش ها از داده های مقطعی با ابزار پروتکل تحقیق %55/5 انجام شد. از داده های طولی استفاده نشد. %15 پژوهش ها در تهران و %10 بطور ملی انجام شد که بیشتر توسط 3 نویسنده %70/5 منتشر گردید. %55 پژوهش ها حداقل دارای یک نویسنده ی زن بودند. از سال 1390 به بعد روند پژوهشی در این حوزه، رشد چشم گیری دارد. بنابراین، انتظار می رود این پژوهش ها علاوه بر شناسایی مسائل، مشکلات و محدودیتهای موجود و گذشته، رویکردی آیندهنگر جهت کشف فرصتها و جهتدهی کارکنان اجرایی و ستادی به سوی سلامت، خلق ارزش های فرهنگی، تربیتی و اخلاقی در ورزش دانش آموزی هدایت کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2032889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!