تاثیرات مبانی نقاشی و عوامل فرهنگی در نوع چیدمان پیش زمینه و پس زمینه عکاسی دوره قاجار
پدیده ی عکاسی با اختلاف سه سال از اختراعش در اروپا هم زمان با حکومت قاجار وارد ایران (1842 م/1258 ه. ق) شده و هم زمان با آن رشد کرده است. عکاسی در ابتدای اختراع در اروپا، جهت به کارگیری احتیاج به بستری مناسب داشته که به دلیل قرابتش به نقاشی از قواعد و ظرایف هنر نقاشی اروپایی بهره مند گشته است. فرضیه مقاله براین است که این مدل تاثیرگذاری در ایران نیز تکرار شده و عکاسی دوره قاجار در نوع چیدمان پیش زمینه و پس زمینه از نقاشی ایرانی متاثر گردیده است. همچنین می توان گفت چینش صحنه عکاسی دوره قاجار تحت تاثیر فرهنگ جامعه ای که در آن رشد کرده، بوده است. هدف از این پژوهش تبیین ریشه های اثرگذار نقاشی و فرهنگی بر نوع چیدمان پیش زمینه و پس زمینه در عکس های ثبت شده دوره قاجار قبل از مشروطهاست. بدین منظور در ادامه نوع چیدمان پیش زمینه و پس زمینه موجود در نقاشی ایرانی به همراه تعدادی از عکس های دوره ناصرالدین شاه قاجار موردمطالعه قرار می گیرد. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی بوده و شیوه گردآوری منابع به صورت میدانی و کتابخانه ای است. نتایج حاکی از آن است که نوع چیدمان بکار رفته در عکاسی دوره قاجار قبل از مشروطه، آمیخته ای از ترکیب بندی سنت ایرانی و اروپایی بوده که در نوع خود سبکی کاملا ایرانی است.
عکاسی قاجار ، پس زمینه ، پیش زمینه ، چیدمان ، نقاشی ایرانی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.