فلسفه اجتماعی و هنر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف و مقدمه:

مقاله به رابطه متقابل هنر  و وفلسفه اجتماعی و ژرف کاوی در  به موضوع شناسی و روش شناسی می پردازد که ممکن است ازحیث نظری ورشدی و تحولی به  حوزه ادراک  هم کمک کند.
روش شناسی: شناخت هنر و طرحواره ورسانه هایش از لوازم شناخت پیچیدگی های فلسفه اجتماعی است. به نقش هنر در تمثل ها و تعین های انسانی ونهادی به ویژه در چرخش فرهنگی- تمدنی –که ویژگی روزگار ماست- توجه باید کرد. 

یافته ها

هنر به زندگی روزمره روح و معنا می دهاد و از افق نو  مینگرد و چشم انداز نو می آفریندتاحدی همبستگی  اجتماعی پدید می آورد. هنر می توا ند همدلانه و بارویکرد ایجابی هرساختاری را میانجیگرانه وهشیارانه با رویکرد ایجابی به  هشیاری هستی شناختی  واصالت و اهمیت آن آگاه کند و  به تفاهم فرا  بخواند.در عصر جدید هنر به دنیای ملموس موجود ودنیای ممکن مقدور و متعین در ظواهر محسوس- ونه به دنیای مدینه فاضله و نه انسان کامل- بیشترگرایش دارد. درعصر جدید اندیشه مدینه فاضله و انسان کامل به شکل انسان ازجا کنده شده، بیگانه شده،تنها و اتمیزه شده و شخصی شده پدیدار شده است که هویت خودرا می جوید.

نتیجه گیری

هنر ایرانی می تواند مرز شکن / مرز نورد[1] باشد اما در عین حال رندانه مرز های متغیر و متحرک مثلا حق و وظیفه را حفظ کند. در عصر نو  انسان با برساخته های "پدیدارشدنی" هویت می یابد . هنر سبب می شود بازیگر فردی و اجتماعی و سازمانی با چالش های مداوم تخیل،معانی،آزادی  انتخاب از بین بدیل های ودرعین حال وسعت وتنوع  روزافزون لزوم تعهد وعمل اخلاقی  روبرو شود..این چالش ها مایه ها و مواد نظریه پردازی در مطالعات مربوط به  فلسفه اجتماعی اخلاق هستند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2033594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!