بررسی موانع و مشکلات اعمال قانون راهنمایی و رانندگی(شهر قم، سال 1395)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

وجود نظم اجتماعی و احترام به قوانین و مقررات، از ضروریات حیاتی هر جامعه است. مهم ترین هدف قانون گذاری، تامین نظم و امنیت و تعیین حدومرز و عدم گرایش انسان ها به بی نظمی، هنجارشکنی و قانون شکنی است. پذیرش قانون و مقررات موجود در جامعه از سوی عموم مردم موجب ایجاد نظم در سطوح و عناصر مختلف اجتماع می شود. جوامعی که موفق به درک مراحل توسعه شده اند، معمولا از افرادی منضبط و مقید به قانون برخوردار بوده اند. هر اندازه میزان پذیرش قانون از سوی اکثریت افراد جامعه کمتر باشد، امکان اجرای درست آن فراهم نخواهد شد؛ اجرانشدن قوانین در سطوح خرد و کلان جامعه در بلندمدت، مشروعیت قوانین موجود را زیر سوال می برد. در این رابطه، نهاد پلیس، وظیفه کنترل و اعمال قانون را دارد که در این رابطه با مشکلات و موانعی روبه رو است. با توجه به اینکه شهر مقدس قم، یکی از مهم ترین شهرهای زیارتی و مذهبی و سیاسی کشور می باشد و ساکنین آن متشکل از فرهنگ ها و قومیت های مختلف (داخلی و خارجی) می باشند؛ لذا لزوم بررسی موانع و مشکلات اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی و بررسی راهکارهای رفع این موانع، ضروری به نظر می رسد.

روش

این پژوهش با هدف شناسایی موانع اعمال قوانین راهور در شهر قم انجام گرفته است. این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان صف راهور قم به تعداد 210 نفر می باشند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران به تعداد 136 نفر به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که عمده ترین موانع اعمال قانون در شهر قم به ترتیب اولویت عبارتند از: 1- موانع مربوط به زیرساخت ها، 2- موانع سازمانی، 3- موانع مربوط به فرهنگ ترافیک و 4- موانع مقرراتی.

نتایج و پیشنهادها

با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد هایی ارائه گردید؛ به طور مثال، موانع مربوط به زیرساخت ها از طریق مسئولین و دست اندرکاران شهری (ازجمله شهرداری، استانداری و فرمانداری قم) اصلاح گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2033767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!