تحلیلی بر بازنمایی اسلام و ایران در سریال خانم وزیر
در جهان فعلی، رسانه ها با بکارگیری بازنمایی توانسته اند مرز بین سرگرمی، اطلاعات و سیاست را در هم آمیزند. سینمای هالیوود از جمله رسانه هایی است که با استفاده از بازنمایی، مرز بین شبیه سازی و واقعیت را از بین برده و حاصل این درهم آمیختگی تحت عنوان حاد واقعیت یا ابرواقعیت به منصه ظهور رسیده است. با در نظر داشت این موضوع می توان اینگونه بیان کرد که سینمای هالیوود و سلطه رمزگان آن می تواند منشاء اصلی خلق حاد واقعیت باشد. چرا که هالیوود به عنوان بازیگری کارآمد در سیاست خارجی آمریکا بدنبال بازتعریف مفهوم دشمن جدید پس از فروپاشی کمونیسم بوده است. در این بین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارائه تصویری منفی از اسلام و ایران به یکی از گزینه های هالیوود در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد. تلاش هالیوود برای ساخت فیلم هایی با مضمون ضد ایرانی و ضد اسلامی، سئوالات متعددی را در ذهن پژوهشگران بوجود آورده است، سوال هایی نظیر اینکه؛ چگونه سینمای هالیوود موجب بازنمایی و برجسته شدن اسلام و ایران در جهان گردیده است؟ این بازنمایی چه تاثیری بر افکار مخاطبان داشته است؟ مبنای این مقاله مجموعه 22 قسمتی سریال خانم وزیر بوده که با روش نشانه شناختی سطوح سه گانه تحلیل جان فیسک مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه ای که از تحلیل این فیلم حاصل شد حول دو موضوع بازنمایی شده؛ در آغاز می توان شاهد تلاش های آمریکا برای رمزگذاری و بازنمایی سیاسی کشورهای خاورمیانه بود و در مرحله بعد نیز روند مذاکرات صلح با ایران، برای جلوگیری از جنگ و کمک به صلح و امنیت جهانی در این سریال بتصویر کشیده شده است، که نهایتا واقعیت «امر واقع» بر طبق رمزها برای مخاطب ساخته می شود.
ایران ، سینمای هالیوود ، آمریکا ، بازنمایی ، رمزگذاری
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.