شناسایی مولکولی Ureaplasma urealyticum و Chlamydia trachomatis در زنان مبتلا به اندومتریوز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

اندومتریوز یکی از شایع ترین بیماری های زنان در جهان است که علت و منشا دقیق آن ناشناخته است. در این مطالعه عامل باکتریایی به عنوان یکی از عوامل فرضی و احتمالی موثر در این بیماری در نظر گرفته شده و میزان فراوانی دو باکتری Ureaplasma Urealyticum  و Chlamydia trachomatis در این بیماری بررسی شد.

مواد و روش کار

 این مطالعه روی نمونه های پاپ اسمیر 50 زن مبتلا به اندومتریوز، 48 زن سالم  (غیراندومتریوز) مراجعه کننده به بیمارستان های شمال شهر تهران در سال 1396 تا 1397 انجام شد. نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه و استخراج DNA، با روش PCR بررسی و از طریق آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند. معیار انتخاب نمونه براساس تعداد نمونه هایی بود که مراکز در اختیار ما قرار دادند.

یافته ها

در این پژوهش با انجام تست PCR برای باکتری U.urealyticum، از بین پاپ اسمیر افراد مبتلا به اندومتریوز و افراد غیراندومتریوز به ترتیب 27 نمونه (54%) و 25 نمونه (52%) مثبت شدند، در صورتی که هیچ کدام از نمونه ها آلودگی به C. trachomatis نداشتند. بیشترین فراوانی باکتری U. urealyticum در هر دو گروه اندومتریوز و سالم، در گروه سنی 35-30 سال مشاهده شد.

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه میزان شیوع U. urealyticum در افراد مبتلا به اندومتریوز و افراد سالم (غیراندومتریوز) در مطالعه حاضر نسبتا مشابه و به اندازه فلور نرمال بوده است و از سوی دیگر هیچ گونه آلودگی با باکتری ها C. trachomatis نیز در بین این افراد یافت نشد، ارتباط معنی داری بین این باکتری ها و بیماری اندومتریوز یافت نشد. لذا این گونه مطالعات باید در جامعه آماری بالاتر برای نتایج دقیق تر انجام شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!