خواص ضدباکتریایی روغن های آفتابگردان (Helianthus annuus L.) و کنجد (Sesamum indicum L.) ازونه شده روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به بیماری زایی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس Staphylococcus aureus)) و درمان طولانی مدت آن با آنتی بیوتیک ها که موجب اثرات سوء روی ارگان های بدن و مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک ها می شود، استفاده از ترکیبات طبیعی و گیاهی مورد توجه است.

مواد و روش کار

در مطالعه حاضر اثرات روغن های آفتابگردان (Helianthus annuus) و کنجد (Sesamum indicum)  ازونه شده 72 ساعته در رشد باکتری استافیلوکوکوس اورئوس از نظر قطر هاله عدم رشد (آنتی بیوگرام) و آزمون حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی  بررسی شد.

یافته ها و بحث

 در بررسی قطر هاله مهاری رشد بین روغن های کنجد و آفتابگردان (ازونه 72 ساعته) با روغن کنجد و آفتابگردان خالص و دیسک آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین و همچنین دیسک کنترل منفی آب مقطر بعد از 24 و 48 ساعت اختلاف معنی داری مشاهده شد (0/05 ≤ P). نتایج نشان داد آنتی بیوتیک، آب ازونه، روغن کنجد و آفتابگردان ازونه به ترتیب 12، 8، 4 و 3 میلی متر قطر هاله عدم رشد بعد از 24 ساعت روی کشت باکتری استافیلوکوکوس اورئوس دارند. مقادیر MBC و MICحاصل از روغن های آفتابگردان و کنجد ازونه روی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب 0/064، 0/022، 0/032 و 0/028 میلی گرم بر میلی لیتر حاصل شد. روغن های کنجد و آفتابگردان ازونه می توانند به عنوان عامل بازدارنده از رشد این باکتری در فرمولاسیون های دارویی نظیر پماد ترمیم زخم و سوختگی مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!