بررسی های کانی شناسی و میانبارهای سیال در کانسار طلای زرشوران، شمال تکاب، شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کانسار طلای نوع کارلین در زرشوران در فاصله 30 کیلومتری شمال شهرستان تکاب، استان آذربایجان غربی، شمال غرب ایران واقع است. واکنش سیال های کانه ساز با کربنات ها و شیل های میزبان منجر به تشکیل و گسترش پهنه های دگرسانی دکربناتی، آرژیلی، آلونیتی، سیلیسی، و سولفیدی در منطقه مورد بررسی شده است. بر اساس بررسی های میکروسکوپیکی و مزوسکوپیکی صورت گرفته بر نمونه های مغزه حفاری، کانه سازی طلا در ارتباط با پیریت های طلادار و آرسنیک دار بوده است که طی دو مرحله تشکیل شده اند. مجموعه کانی های مربوط به این مراحل شامل پیریت آرسنیک دار، رالگار، ارپیمنت، سینابر، استیبنیت، و اسفالریت کلوفرم به همراه مقادیر کمتری سولفوسالت (تتراهیدریت و گچلیت) به صورت همرشدی با ژاسپروئید و کوارتز هستند. بررسی های ریزدماسنجی بر روی میانبارهای سیال دوفازی غنی از مایع در کوارتزهای خودشکل همرشد با سولفیدهای طلادار نشان داد که سیال های کانه ساز دارای میانگین دمای همگن شدگی (Th) حدود 260 درجه سانتی گراد و شوری 2/9 در صد وزنی معادل نمک طعام هستند. روند تغییرات شوری و Th میانبارهای سیال را می توان با تلفیقی از آمیختگی و رقیق شدن سیال های کانه ساز با آب های زیرزمینی با خاستگاه جوی توضیح داد. این فرآیندها احتمالا علت اصلی ناپایداری کمپلکس های طلادار و از اینرو، نهشت طلا در رگه/رگچه ها هستند. همچنین، براساس فشارهای به دست آمده از یافته های ریزدماسنجی، عمق های برآورد شده برای تشکیل کانسنگ در گستره 160 تا 300 متر و فشار 40 تا 75 بار هستند که با بعضی ذخایر طلای نوع کارلین همخوانی دارد. بطورکلی، یافته های زمین شناسی، کانی شناسی، بافتی و ریزدماسنجی شواهد کافی را برای قرارگیری کانه زایی طلای زرشوران در زمره کانسارهای طلای نوع کارلین فراهم می نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
537 تا 550
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!