شکست درمان با آزیترومایسین در کلامیدیا تراکوماتیس اوروژنیتال: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلامیدیا تراکوماتیس یکی از شایع‌ترین پاتوژن‌های منتقله از راه دستگاه تناسلی در انسان است که منجر به بروز عفونت اوروژنیتال می گردد.

هدف

با توجه به شیوع بالای این عفونت کلامیدیا و پیامدهای نامطلوب آن بر سلامت زنان و مردان، این مطالعه متاآنالیز با هدف تعیین میزان شکست درمان با آزیترومایسین انجام گرفت.

موارد و روش ها

پایگاه های اطلاعاتیMEDLINE ، ISI Web of Science، PubMed، EMBASE، Scopus، ProQuest و Science Direct برای مقالاتی که از سال 1991 تا 2018 منتشر شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. برای ارزیابی کیفیت مطالعات انتخاب شده، از Cochrane Risk of Bias Assessment Tool استفاده شد. از 12 و کوکران کیو-تست برای تعیین هتروژنیسیتی استفاده شد. برای مقایسه شیوع در سطوح مختلف متغیرها از روش Subgroup analysis and meta-regression استفاده شده است.

نتایج

21 مطالعه که معیارهای ورود را دارا بودند در نهایت تجزیه و تحلیل شد. برآورد تلفیقی میزان شکست آزیترومایسین 23/11% بود. همچنین درصد شکست آزیترومایسین در درمان اورتریت (87/15%)، سرویسیت (41/7%) و ژنیتال کلامیدیا (14/7%) بود. برآورد تلفیقی تفاوت میزان شکست 37/2% بود که نشان می دهد شکست درمان آزیترومایسین در درمان کلامیدیا نسبت به داکسی سیکلین و سایر داروهای مورد بررسی در مطالعه بیشتر می باشد. نتایج متارگرسیون حاکی از آن بود که سن بیماران در ایجاد هتروژنیسیتی برای درصد شکست درمان آزیترومایسین تاثیر معنی داری داشت (826/0, ß= 017/0p=).

نتیجه گیری

شکست درمان با آزیترومایسین در عفونت های کلامیدیایی اوروژنیتال نسبت به داکسی سیکلین و سایر داروهای مورد بررسی در مطالعه بیشتر می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
603 تا 620
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!