تغییر بیان ژن های آپوپتوزی BAK، FAS، BAX، TNF-a، BCL-2 و Survivin در سلول های آدنوکارسینومای پستان انسان (MCF-7) به وسیله انتروتوکسین B استافیلوکوکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان سینه یکی از شایع ترین بدخیمی ها در میان زنان می باشد. مبتلایان به این عارضه در نتیجه استفاده از راهکارهای درمانی دارای پاسخ به درمان ضعیفی هستند و عود مجدد در میان آن ها به فراوانی دیده می شود. در این مطالعه اثر انتروتوکسین B استافیلوکوکی بر بیان ژن های BAK، FAS، BAX، TNF-a، BCL-2 و Survivin در سلول های آدنوکارسینومای پستان انسان (MCF-7) مورد بررسی قرار گرفت. انتروتوکسین B استافیلوکوکی عضو توانمندی از خانواده سموم استافیلوکوکوس اورئوس می باشد که به عنوان یک عامل ضد سرطان با توانایی انهدام سلول های سرطانی شناخته می شود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت تجربی در مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام شد. سلول های رده  MCF-7با استفاده از معرف لیپوفکتامین 2000، به وسیله پلاسمیدهای pcDNA3.1(+)-seb (نوترکیب) و pcDNA3.1(+) (غیرنوترکیب) ترانسفورم شدند و با کشت در محیط انتخابی RPMI-1640 محتوی600 μg/mL  آنتی بیوتیک G418 انتخاب گردیدند. سپس میزان بیان ژن های BAK، FAS، BAX، TNF-a، BCL-2، Survivin در سلول های ترانسفکت شده از طریق آنالیز Real Time-PCR مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از آزمون تی- استیودنت از طریق نرم افزار SPSS Inc., Chicago, IL; Version 16 و هم چنین برنامه Excel مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که، انتروتوکسین B استافیلوکوکی به طور قابل توجهی بیان ژن های آپوپتوزی را در سلول های رده MCF-7 تغییر می دهد. در حالیکه افزایش بیان معنی داری برای ژن های BAK، FAS، BAX، TNF-a، مشاهده گردید، بیان ژن های BCL-2، Survivin به طور معنی داری کاهش را در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. (032/P=)

نتیجه گیری

انتروتوکسین B استافیلوکوکی دارای اثر مهاری بر رشد، تکثیر و تهاجم سلول های آدنوکارسینومای پستان از طریق تغییر بیان ژن های دخیل در مسیر آپوپتوز می باشد. لذا به نظر می رسد زمینه تحقیقاتی مناسبی برای بهره برداری از این سم در کنترل و درمان آدنوکارسینومای پستان انسان وجود داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1677 تا 1685
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!