تاثیر تجویز محلول گلوکز- انسولین- پتاسیم (GIK) بر پیامدهای بالینی پس از اعمال جراحی قلب اطفال تحت پمپ قلبی- ریوی: یک کارآزمایی بالینی یک سو کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 با وجود بیش از 40 سال بررسی های انجام گرفته در خصوص تاثیر محلول Glucose-Insulin-Potassium (GIK) بر پیامدهای بالینی جراحی قلب، استفاده و تاثیر آن همچنان چالش برانگیز است. از این رو، مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تاثیر محلول GIK بر پیامدهای بالینی پس از اعمال جراحی قلب اطفال تحت پمپ قلبی- ریوی انجام گرفت.

روش ها

 این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی 49 نفر بیمار کاندیدای عمل جراحی قلب با استفاده از بای پس قلبی- ریوی در کودکان زیر 12 سال در بیمارستان شهید چمران اصفهان انجام شد. بیماران به دو گروه مورد (25 = n) و شاهد (24 = n) تقسیم شدند. گروه مورد یا GIK، محلول گلوکز- انسولین- پتاسیم و گروه شاهد، محلول نرمال سالین دریافت کردند. آریتمی، فراوانی مصرف داروهای انسولین و آدرنالین، نیاز به شوک، مدت زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه و بیمارستان و فشار خون در هر دو گروه ثبت شد. داده ها در دو گروه با استفاده از آزمون های Independent t، 2</sup>χ و Repeated measures ANOVA مورد واکاوی قرار گرفت.

یافته ها

 مصرف محلول GIK باعث کاهش معنی داری در نیاز به شوک پس از عمل جراحی، فراوانی آریتمی، مدت زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه و بیمارستان و کاهش مصرف داروهای اینوتروپ در مقایسه با گروه شاهد شد (05/0 > P).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه، می توان بیان کرد که استفاده از محلول GIK به هنگام عمل جراحی قلب، باعث کاهش پیامدهای بالینی، از جمله کاهش مدت زمان بستری در بخش مراقبت های ویژه و بیمارستان، زمان پمپ قلبی ریوی حین عمل، دفعات نیاز به شوک قلبی حین عمل و داشتن آریتمی پس از عمل جراحی قلب باز در اطفال می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
806 تا 812
لینک کوتاه:
magiran.com/p2034573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!