تعیین مقدار جریب در دوره تیموری برپایه نسخه خطی مختصر در قواعد علم حساب و مساحت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مالیات ارضی یکی از مهم ترین اقسام مالیات و از اصلی ترین منابع درآمد حکومت های ایران در سده های میانه بوده است؛ به همین دلیل دیوانیان اهتمام ویژه به مساحی اراضی زیر کشت داشته اند. باتوجه به اینکه شناخت آحاد پیمایش و اندازه گیری سطوح و مساحت می تواند شناخت ما را از وضعیت امور دیوانی و مملکت داری هر دوره افزایش دهد، پژوهش حاضر بر آن است که در ابتدا نسخه خطی مختصر در قواعد علم حساب و مساحت را که رساله ای در آموزش ریاضیات و مساحی و مربوط به نیمه قرن نهم ه.ق است، معرفی کند و سپس با تدقیق در متن نسخه به این پرسش پاسخ دهد که واحدهای اندازه گیری سطوح و تعیین مساحت در دوره تیموری چه بوده اند و انتخاب این واحدها چه نسبتی با نوع دیوان سالاری تیموریان داشته است؟ همچنین براساس اطلاعات نسخه، مقدار «جریب» را برپایه روش اندازه گیری متریک تعیین و ثابت کند که این مقدار، مستقل از متغیرهای دیگر ازجمله نوع کشت و آبیاری و بذر است.یافته های پژوهش نشان می دهد که واحدهای عمومی برای تعیین مساحت، «جریب شاهی» و «جریب دهقانی» بوده و همچنین در پیمایش سطوح از آحاد «ذراع»، «قبضه» و «اشل» استفاده می شده که نسبت مستقیمی با سیاست یکسان سازی آحاد و اوزان در عصر تیموریان داشته است؛ همچنین نظریه محققانی مانند لمتون و هینتس که این مقدار را وابسته به نوع کشت و آبیاری دانسته اند، برای دوره تیموری نادرست است.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2035190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!