جداسازی، شناسایی مولکولی و ارزیابی ویژگی های محرک رشدی باکتری های تشکیل دهنده بیوفیلم از ریزوسفر گیاهان غیرزراعی در شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

باکتری های ریزوسفری تشکیل دهنده بیوفیلم با ویژگی های مطلوب محرک رشدی می توانند تاثیر زیادی بر تولید گیاهان زراعی در شرایط تنش داشته باشند. بنابراین به منظور مطالعه این باکتری ها، 50 نمونه ریزوسفری از ریشه گیاهان وحشی گندمیان تهیه و پس از تهیه سوسپانسون در شرایط آزمایشگاهی روی محیط کشت TSA کشت و باکتری ها خالص سازی شدند. نتایج نشان داد که بیش از 90 درصد باکتری های به دست آمده توانایی تشکیل بیوفیلم را دارا بوده و می توانند در پنج گروه روشناور، چسبندگی زیاد، چسبندگی متوسط، چسبندگی ضعیف و بدون قابلیت چسبیدن تقسیم بندی شوند. ارزیابی تنوع ژنتیکی باکتری های موثر جداسازی شده نشان داد که در شرایط این مطالعه به شش جنس مختلف باکتریایی تعلق دارند، اما بالغ بر 80 درصد آن ها از جنس باسیلوس بودند. نتایج مقاومت به خشکی روی 68 جدایه از 130 جدایه جداسازی شده با قدرت بالای تشکیل بیوفیلم با روش سوربیتول مشخص نمود که در پتانسیل ماتریک 25- بار تمامی جدایه ها قادر به فعالیت و رشد بودند. از نظر ویژگی های محرک رشدی تمامی جدایه ها قادر به تولید هورمون اکسین در محدوده شش تا 65 میکروگرم بر میلی لیتر بوده، 96 درصد از جدایه ها قادر به تخریب 1-آمینو سیکلوپروپان کربوکسیلیک اسید و تولید آلفا کتو بوتیریک اسید تا 2/14 میکرومول در 36 ساعت بودند. توانایی انحلال فسفر بین 1/2 تا 251 میلی گرم بر لیتر و قدرت آزادسازی پتاسیم از کانی مسکوویت در آن ها بین 90 تا 250 میلی گرم بر لیتر متغیر بود. در بین باکتری های مورد مطالعه فقط 4/41 درصد دارای توان تولید سیدروفور بودند. به نظر می رسد که مجموعه باکتریایی خوبی در این مطالعه شناسایی شده اند که می توانند به عنوان محرک رشد گیاهان در آزمایش های گلخانه ای و گلدانی و سپس مزرعه ای در شرایط تنش کم آبی مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2035827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!