ارزیابی وضعیت تعذیه ای باغ های لیموترش هرمزگان با استفاده از روابط همبستگی و تجزیه علیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میانگین عملکرد لیموترش در باغ های لیموترش کشور، در مقایسه با میانگین جهانی، فاصله قابل ملاحظه ای دارد. به طور کلی، عوامل محیطی به ویژه عوامل خاکی و تغذیه ای نقشی تعیین کننده در عملکرد محصول و رشد گیاه دارند. این که کدام یک از عامل های مذکور محدودیت بیشتری برای گیاه ایجاد می کند، می تواند در  مدیریت محصول و بهبود کیفیت آن خیلی مهم باشد. به منظور آگاهی از وضعیت تغذیه ای باغ های لیموترش در هرمزگان و تعیین اثرات مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر عملکرد، سه منطقه مهم استان (از نظر باغ های لیموترش) یعنی هشتبندی، میناب مرکزی و رودان انتخاب و در هر منطقه 20 باغ لیموترش (جمعا 60 باغ لیموترش) انتخاب شدند. سپس عملکرد و برخی ویژگی های خاک در دو عمق، کیفیت و ویژگی های آب آبیاری، غلظت عناصر غذایی در برگ و برخی از پارامترهای کیفی میوه تعیین شدند. بررسی و تحلیل داده ها نشان داد که به طورکلی، در اغلب باغات مورد مطالعه از نظر غلظت عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم برگ کمبودی وجود نداشت، درحالی که زیادی عناصر کلر و بور در اغلب باغات سبب زردی و در برخی موارد سوختگی حاشیه برگ شده بود. بررسی نتایج روابط همبستگی نشان داد که اغلب ویژگی هایی که با عملکرد دارای همبستگی معنی دار بودند (مانند مقدار رس، غلظت کلر و  بور برگ)، همبستگی آن ها منفی بود. بررسی نتایج تجزیه علیت نشان داد که بیشترین تاثیر منفی غلظت کلر برگ بر عملکرد از نوع اثر مستقیم (حدود 90 درصد) بود، درحالی که تاثیر مستقیم مجموع کلسیم و منیزیم آب آبیاری بر عملکرد زیر یک درصد بود. به طورکلی، بیشترین تاثیر منفی بر عملکرد لیموترش به واسطه رس خاک، غلظت بور در آب آبیاری و غلظت کلر برگ ایجاد شده بود که بخش عمده این تاثیرات به صورت مستقیم بودند؛ بنابراین توصیه می شود برای افزایش عملکرد راه کارهایی که به طور مستقیم اثرات مضر عوامل فوق را تعدیل می کنند، مدنظر قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2035829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!