تغییرات پارامترهای وابسته به متابولیسم آهن سرم متعاقب تزریق ایندیوم در رات

چکیده:
مقدمه
عنصر ایندیوم سالهاست که در علم پزشکی در تصویر برداری (Radio imaging)و شیمی درمانی جهت تشخیص و درمان سرطان ها مورد استفاده قرار می گیرد. عقیده بر آن است که ایندیوم ممکن است با متابولیسم آهن تداخل نماید و به بروز اختلالات مختلف از یک طرف و کاهش رشد سلول در بافت سرطانی از طرف دیگر منجر شود.
هدف
هدف از مطالعه حاضر بررسی تداخل ایندیوم در تغییرات غلظت پلاسمایی و پارامترهای مربوط به متابولیسم آهن می باشد.
مواد و روش ها
در هرآزمایش پنج رات انتخاب وپس از تزریق داخل صفاقی کلریدایندیوم به میزان 2.1 mg/kg وزن بدن روزانه به مدت 10 روز و0.35 mg/kg وزن بدن روزانه به مدت 30 و 60 روز نمونه گیری انجام شد و پارامترهای مربوط به متابولیسم آهن از قبیل (آهن سرم) توسط اسپکتروفتومتر تعیین شد. ترانسفرین سرم نیز توسط تکنیک کروماتوگرافی ایمونوآفینیتی جدا گردید.
نتایج
تزریق روزانه ایندیوم بصورت کلرید ایندیوم به مقدار 2.1 mg/kg وزن بدن رات به مدت 10 روز باعث کاهش مقادیر سرمی آهن، TIBC، هموگلوبین و هماتوکریت به میزان تقریبی 58، 46، 50 و 48 درصد به ترتیب نسبت به گروه کنترل گردید. با استفاده از این نتایج پیشنهاد گردید که میزان اشباع ترانسفرین حدود 18 درصد کاهش می یابد. تزریق بلند مدت ایندیوم به میزان 0.35 mg/kg وزن بدن به مدت 30 روز موجب کاهش فاکتورهای فوق به میزان حدود 35، 31، 32 و 28 درصد شد در حالی که تزریق دراز مدت آن به مدت 60 روز باعث کاهش پارامترهای فوق در حدود 46، 40، 40 و 36 درصد می گردد.
نتیجه گیری
ایندیوم قادر است در متابولیسم آهن تداخل نموده و موجب بروز اختلالات متابولیسمی در راه های بیوشیمیایی مربوط به متابولیسم آهن گردد. البته برای پی بردن به مکانیسم دقیق اثر ایندیوم بر مسیرهای بیوشیمیایی آهن درون سلول ها، نیاز به تحقیقات وسیعتری خصوصا در سطح پلاسما و داخل سلول می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p203585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!