تاثیر نقدینگی و کارایی بر ریسک اعتباری در بانک های توسعه ای

پیام:
چکیده:

نظام مالی هر کشور نقش بسیار مهمی در سلامت، رشد و موفقیت کشور دارد. نهادهای مالی شامل بازار و موسسات مالی به عنوان نهادهای واسطه ای نقش موثری در تامین، تجهیز و تخصیص منابع مالی ایفا می کنند. بحران های اخیر فراروی نظام بانکی کشور به دلیل افزایش مطالبات معوق و کمبود نقدینگی به یک چالش ملی مبدل شده است. بانک ها و موسسات مالی به دنبال هر سرمایه گذاری و اعطای وام ناچار به پذیرش ریسک هایی هستند که بازپرداخت وام ها یا سپرده ها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای اکثر بانک ها بزرگ ترین و بدیهی ترین منشا ایجاد ریسک اعتباری، وام ها هستند.هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر کارایی و نقدینگی بر ریسک اعتباری بانک های توسعه ای طی سال های 1382 تا 1396 است. در این راستا با استفاده از روش داده های تابلویی فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نتایج برآورد مدل نشان داد که نقدینگی، نسبت سپرده ها و اندازه بانک تاثیر مثبت و معنی داری بر ریسک اعتباری بانک های توسعه ای دارند. همچنین کارایی، حاشیه سود و نرخ بازده دارایی ها تاثیر منفی و معنی داری بر ریسک اعتباری بانک های توسعه ای داشته اند. در مجموع می توان گفت که بهبود شرایط اقتصاد کلان تاثیر معنی داری بر جذب سپرده های بانک ها دارد. اندازه بانک  تاثیر مثبت و معنی داری بر ریسک اعتباری دارد. بانک های متمرکزتر و بزرگ تر دارای پیچیدگی بوده و مشتریان گسترده با ویژگی های متفاوتی دارند، لذا نظارت بر آن ها سخت تر است. به همین جهت بانک ها در وام دهی خود احتیاط کمتری دارند و در وام دهی سلیقه ای عمل می نمایند و دقت کمتری در پرداخت وام ها صرف می کنند و این امید را دارند که در صورت بروز مشکل، دولت ها از بیم وقوع بحران در کشور به حمایت آن ها می پردازند درنتیجه عوامل یادشده باعث افزایش تسهیلات و کاهش ثبات مالی و ورشکستگی می شوند. به همین منظور، پیشنهاد می شود مسئولین بانکی شرایط رقابتی بازار را فراهم آورند و از تمرکز بیشتر در این صنعت جلوگیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2035882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!