آشکارسازی تغییرات پوشش گیاهی با استفاده از داده های چندزمانه ماهواره ای سه دهه اخیر، به روش هوش مصنوعی (مطالعه موردی: منطقه حفاظت شده باشگل)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اطلاعات کمی و کیفی پوشش گیاهی و همچنین تغییرات آن در طول زمان به عنوان پایه ای برای تعیین کیفیت زیستگاه و اولویت مناطق به منظور حفاظت و همچنین تعیین ارزش خدمات زیست بوم ها، مسئله فنی مدیریتی بسیار مهمی در مدیریت بهینه منابع طبیعی و توسعه پایدار، به شمار می آید. از سوی دیگر سنجش از دور به عنوان ابزاری کارآمد برای دستیابی به اطلاعات درست و به روز پوشش زمین و منابع طبیعی با سرعت و دقت بالا، موردتوجه محققان است. از میان برنامه های سنجش از دوری، آشکارسازی تغییرات نقش تعیین کننده ای در بررسی تغییرات پوشش زمین و ازجمله پوشش گیاهی دارد. در این مطالعه از میان روش های مختلف آشکارسازی تغییرات، از روش مقایسه پس از طبقه بندی به دلیل امکان دستیابی به دقت بهینه با اعمال یک روش طبقه بندی کارآمد و دقیق، استفاده شده است. به منظور تعیین طبقات پوشش گیاهی، با استفاده از داده های مایحصل از نمونه برداری میدانی، تصاویر ماهواره ای مربوط به منطقه حفاظت شده باشگل در زمان های مختلف و انواع شاخص های طیفی پوشش گیاهی منتج از آن ها، اقدام به مدل سازی پوشش گیاهی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی شد. مدل طبقه بندی درصد سطح تاج پوشش (با دقت کلی 3/94% و میانگین مربعات خطا 7/5% برای داده های آزمایشی) و مدل طبقه بندی وزن خشک زی توده زنده سرپا (با دقت کلی 6/86% و میانگین مربعات خطا 4/11% برای داده های آزمایشی)، ساخته شد. سپس نقشه های پوشش گیاهی بر اساس این مدل های با دقت عالی، تهیه گردید. نتایج این پژوهش توانمندی بسیار زیاد روش هوش مصنوعی در طبقه بندی دقیق پوشش گیاهی، با استفاده از تصاویر ماهواره ای با تنوع زمانی را نشان می دهد. با استفاده از نقشه های طبقه بندی پوشش گیاهی حاصل، نقشه های آشکارسازی تغییرات، با روش مقایسه پس از طبقه بندی، تهیه گردید. این نقشه ها مبین تغییر پوشش گیاهی از یک طبقه به طبقه دیگر (از طبقه... به طبقه...)، در سه دوره زمانی 2015-2000، 2000-1986 و 2015-1986 است. نتایج پژوهش، بهبود کیفی بخش وسیعی از مراتع منطقه حفاظت شده باشگل را بعد از حفاظت نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p2035913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!