بررسی زیباشناختی مجلس گویی مولانا در مجالس سبعه
مولفان صوفی مسلک آثار خود را بنا بر اهداف گوناگونی تدوین و تالیف کرده اند، بی شک خطیب و سخنور و واعظ توانا، کسانی هستند که در اثر خویش به اقتضای حال مخاطبان و خوانندگان توجه کرده سخنان و گفته هایشان در عین زیبایی از فصاحت و روانی برخوردار و خالی از پیچیدگی باشد تا همه مخاطبان و شنوندگان به آسانی آن را دریابند. صور خیال در متون صوفیانه بیشتر از مقولات عرفانی و دینی و اخلاقی و معمولا از امور ذهنی و مجرد ناشی می شود، که بنا بر نوع موضوع و دید نویسنده متفاوت است و اصولا میان آن ها رابطه و مناسبتی عرفانی و ذهنی وجود دارد. هر چند هدف در مکتب تصوف و عرفان قبل از هر چیز پیمودن مراحل سیر و سلوک و وصول به درجات کمال و سعادت انسان است مولانا با توجه به این حقیقت انکارناپذیر، و با شگردی که ذاتی وجود او بوده است، با آگاهی از قابلیت گسترده صناعات ادبی با بهره گیری از این فنون به طور طبیعی به آراء و اندیشه های خود حیات و حرکت و شور و حال بخشیده و از سکون و یکنواختی دور کرده، مضامین و معانی رنگارنگی خلق نموده و کلام خود را زیبا ساخته است تا هم مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهد تا پس از غور و بررسی با ایده های نوظهور وی قرابت بیشتری یابند، و هم خود از این جهت بر فراز بلندترین قله ادب جهان جای گیرد.
زیبا شناختی ، مجلس گویی ، مولانا ، مجالس سبعه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.