نقش خودتفسیری و هیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سازگاری تحصیلی از جمله عوامل مهمی می باشد که بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده و مطالعاتی را در مدارس و دانشگاه ها به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین سهم عوامل خودتفسیری و هیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 97-96، نمونه ای به حجم 395 نفر (253 دختر و 142 پسر) به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های خودتفسیری (هاردین، لونگ و باوات)، سازگاری (بیکر و سریاک) و هیجانات تحصیلی (پکران، گوئتز و فرانزل) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار آماری SPSS انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که رابطه ی سازگاری تحصیلی با خودتفسیری وابسته (P<0.01,r=0.20)و هیجانات تحصیلی (P<0.01,r=0.16) مثبت و معنی داری است و با خودتفسیری مستقل (P<0.05,r= -0.11) و هیجانات تحصیلی (P<0.05, r= -0.13) منفی و معنی داری است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نیز حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت می توانند سازگاری تحصیلی دانشجویان را به طور مثبت و معنی دار پیش بینی کنند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه حاضر می توان گفت خودتفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت نقش معنی داری در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دارند. بنابراین با توجه به یافته های حاصل از این مطالعه پیشنهاد می گردد، مراکز مشاوره دانشجویی در چنین دانشگاه های، اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی با محوریت خودتفسیری و هیجانات تحصیلی با هدف افزایش سازگاری تحصیلی دانشجویان نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!