بررسی تاثیر رویکرد اطلاعات محوری بر جرم یابی پول شویی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رویکرد اطلاعات محوری پلیس مزیت هایی از قبیل مدیریت منابع ، افزایش سرعت و دقت عملیات پلیسی و افزایش اعتماد عمومی نسبت به پلیس را به ارمغان می آورد و این رویکرد در حوزه های مختلف مانند جرم یابی ، پیش بینی روندهای جرم زای سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و پیشگیری از جرم کارآمد خواهد بود لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر رویکرد اطلاعات محوری در جرم یابی پول شویی است.

روش تحقیق

  این تحقیقاز نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی و به صورت پیمایشی انجام ، گردآوری داده ها بصورت کمی و ابزار جمع آوری ، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش بصورت تمام شمار شامل تعداد 67 نفر از مدیران، افسران و کارشناسان آگاهی ناجا و فاتب که در زمینه پرونده های پولشویی در جرایم مختلف از جمله قاچاق کالا و ارز ، جعل و کلاهبرداری و اختلاس مشغول به کار می باشند، بوده و پرسشنامه تنظیم شده با طیف پنج رتبه ایی لیکرت بین پاسخگویان توزیع و جمع آوری و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها و نتایج تحقیق

 رویکرد اطلاعات محوری پلیس در جرم یابی پولشویی در چهار بعد شامل اطلاعات بانکی و مالی در 9 گویه، اطلاعات اقدامات فنی مخابراتی و فضای مجازی در 8 گویه، اطلاعات بانک های درون سازمانی در 9 گویه و اطلاعات بانک های اطلاعاتی برون سازمانی در 10 گویه مورد شناسایی و تاثیر آنها بر جرم یابی پولشویی از نظر جامعه آماری تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که تاثیر پذیری هر چهار بعد بر کشف و اثبات و انتساب پولشویی مورد تایید قرار گرفت و پیشنهادهایی ارائه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!