بررسی تراژدی در اورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی بر مبنای الگوی فریتاگ
هدف از نوشتار این مقاله بررسی تراژدی و ساختار آن در اورتور فانتزی رومئو و ژولیت چایکوفسکی، آهنگ ساز نامدار روسیه در دوره رومانتیک، و انطباق آن در الگوی گوستاو فریتاگ، نمایشنامه نویس و منتقد آلمانی، است. هرم پیشنهادی از سوی فریتاگ برای تحلیل ساختار روایی داستان های تراژیک دارای پنج قسمت یا مرحله است شامل: مقدمه یا معرفی ، کنش صعودی و گره افکنی ، نقطه اوج ، کنش نزولی و سقوط، و وقوع فاجعه و گره گشایی از داستان. در این تحقیق مشخص خواهد شد که چایکوفسکی با تامل و اشراف کامل در مبانی و ساختار تراژدی رومئو و ژولیت، موسیقی اش را در فرم سونات پنج قسمتی طراحی کرده است که می توان آن را با ساختار پنج پرده ای داستان شکسپیر و ساختار پنج قسمتی الگوی فریتاگ منطبق نمود. در این مقاله همچنین میزان وفاداری آهنگ ساز به داستان در بررسی های ریزبینانه و تحلیلی از کارگان موسیقی البته با استفاده از هرم فریتاگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که چایکوفسکی در مفهوم سازی تراژدی در این موسیقی بسیار موفق عمل کرده است و از اهداف دیگر این مقاله اینست که مخاطب به بیان دقیق آهنگ ساز از تمامی قسمت های روایی آن در ساختاری مشخص و درک بهتری از اثر نائل آید.
چایکوفسکی ، تراژدی ، رومئو و ژولیت ، هرم فریتاگ ، کاتارسیس ، هامارتیا
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.