ارزیابی حرارتی لایی پرخوران به روش تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

افزایش توان (گشتاور) موتورهای امروزی در کنار کاهش مصرف سوخت و کوچک سازی ابعادی آنها منجر به استفاده از سامانه های پرخورانی هوای ورودی شده است. از آنجا که پرخوران در معرض گازهای داغ خروجی قرار داشته و دورهای کاری آن بسیار بالا است بکارگیری فن آوری های مکانیکی و موادی خاص و پرهزینه در آنها ضروری است. دمای اجزای مسیر دود این قطعه با سوخت بنزین گاهی تا 950 درجه سلسیوس می رسد و تغییر نقاط کاری موجب خستگی حرارتی آن می شود. از این رو ارزیابی حرارتی از کارهای اساسی طراحی، ساخت و آزمون های پرخوران و قطعات وابسته به آن مانند واشر پرخوران است. در این مقاله روش جدیدی برای ارزیابی دمای واشر پرخوران یک موتور چهار استوانه بنزینی ارائه شده است. در این روش دمای نزدیک ترین نقاط واشر در پرخوران و چندراهه دود اندازه گیری شده و دمای واشر با استفاده از آنها تخمین زده می شود. نتایج نشان می دهد که در این بررسی حداکثر دمای واشر پرخوران به حدود 807 درجه سلسیوس می رسد که با نتایج تحلیل ها و سایر اندازه گیری دمایی پرخوران مطابقت دارد. از آنجا که دسترسی به لایی پرخوران و اندازه گیری مستقیم دمای آن کاری دشوار و یا غیرممکن می باشد روش ارائه شده می تواند در ارزیابی حرارتی لایی پرخوران مفید باشد. سپس از دمای اندازه گیری شده در آزمون دوام خستگی حرارتی- مکانیکی لایی پرخوران استفاده شده و نتیجه دمایی بدست آمده در آن ارزیابی شده است. خرابی لایی پرخوران در این آزمون می تواند نشان دهنده صحت دمای بدست آمده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!