اثر جایگزینی یونجه خشک با سیلاژ ذرت در جیره ی آغازین بر سلامت و فراسنجه های بیوشیمیایی خون گوساله های نر هلشتاین طی دوره پیش از شیرگیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثر جایگزینی یونجه خشک با سیلاژ ذرت در جیره ی آغازین دارای بافت آردی بر وضعیت سلامت و فراسنجه های بیوشیمیایی خون گوساله های نر هلشتاین طی دوره ی پیش از شیرگیری بود. در این آزمایش تعداد 30 راس گوساله تازه متولد شده (سه روزه) با میانگین وزنی 1/28 ± 40/2 کیلوگرم که به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی تقسیم شده بودند استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل: جیره آغازین با 10 درصد یونجه خشک بر اساس ماده خشک (شاهد)، جیره آغازین با پنج درصد یونجه خشک و پنج درصد سیلاژ ذرت و جیره آغازین با 10 درصد سیلاژ ذرت بودند. ترکیبات شیمیایی جیره های آغازین در همه تیمارها یکسان بود اما محتوای ماده خشک در گروه شاهد بیش ترین و در گروه 10 درصد سیلاژ ذرت کم ترین بود. غلظت آلبومین خون گوساله هایی که با جیره حاوی پنج درصد سیلاژ تغذیه شدند بیش تر از گوساله های گروه شاهد و 10 درصد سیلاژ ذرت بود (0/05 ≥ P). احتمال ابتلاء به اسهال و پنومونی در گوساله های گروه شاهد از سایر تیمارها زیادتر بود (0/05 ≥ P) و شانس کم تری هم برای درمان داشتند. تفاوتی میان تیمارهای آزمایشی در دفعات وقوع اسهال و پنومونی و شمار روزهای درگیری با این بیماری ها مشاهده نشد اما گوساله های گروه شاهد در مقایسه با تیمارهای دیگر روزهای بیش تری مبتلا به اسهال بودند (0/05 ≥ P). بر اساس نتایج حاصل، تغذیه جیره های حاوی پنج یا 10 درصد سیلاژ ذرت به گوساله های نر هولشتاین در دوره پیش از شیرگیری سبب بهبود سلامت گوساله ها شده و هزینه های دارو و درمان را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!