تاثیر مدیریت سیاسی فضا بر کاربرد پتانسیل های منطقه ای؛ مورد: خراسان جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مدیریت سیاسی فضا به توسعه سیاسی فضا، چه در سطح خرد و چه در سطح کلان هویت می بخشد تا بر پایه روندهای ایجادشده، بهره برداری عقلانی از امکانات و توان بالقوه منابع طبیعی و انسانیدر مسیر توسعه کشور و مناطق هدایت گردد. مدیریت سیاسی فضا به رابطه انسان با فضا در حوزه مدیریت سرزمینی می پردازد. استان خراسان جنوبیدارای پتانسیل هایی در سطوح مختلف است که در صورت تشخیص و بهره برداری از این پتانسیل های فضاییباعث پیشرفت و بالا رفتن سطح زندگی ساکنان این استان می شود. تشخیص و کاربرد، شکوفایی و بهره برداری از پتانسیل هایی فضاییبر عهده مدیران سیاسی فضا است.به نظر می رسد در راستای ارتقای استان و بهره برداری از پتانسیل های منطقه ای، نخست باید مدیران سیاسی فضا نوع نگرش خود نسبت به موقعیت و جایگاهی که خراسان جنوبی در سطوح محلی،ملی و فرا منطقه ای دارد را تغییر دهند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -تحلیلی است و منابع موردنیاز به روش کتابخانه با مراجعه به  منابعی چون کتاب، مقاله، سایت های اینترنتی، گزارش ها و آمارنامه های سازمان های دولتی گرداوری شده است.نتایج نشان می دهد که عدم استفاده از پتانسیل های فضایی این استان به دلیل نوع دیدگاه مدیران سیاسی فضای استان به پتانسیل های سه سطح محلی ،ملی ،فرا منطقه ای نتوانسته است توسعه متناسب با ظرفیت های فضایی برای خراسان جنوبی در پی داشته باشد . ازاین رو مدل توسعه استان خراسان جنوبی باید با تکیه بر مدیریت فضای جغرافیایی در ارتباط با سه سطح مورداشاره مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!