شناسایی و تحلیل ساختاری عوامل موثر بر توسعه گردشگری درمانی (مورد مطالعه: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

</strong>: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوه ای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعل سازی این ظرفیت ها نقش بسزایی ایفا می کند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندی های مقصد گردشگری درمانی می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری درمانی بود.

روش بررسی

 این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی در شهر تهران و در تابستان، پاییز و زمستان سال 1397 انجام شد. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای، 38 عامل تاثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی شناسایی و سپس با روش Delphi، 34 عامل جهت تدوین پرسش نامه غربالگری شد. با اطمینان از روایی و پایایی پرسش نامه، نمونه ای متشکل از 432 نفر از گردشگران درمانی شهر تهران با سابقه مراجعه مکرر، به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

 شش مولفه اصلی به عنوان شاخص های موثر بر توسعه گردشگری درمانی با روش تحلیل عاملی استخراج گردید. مولفه های تاثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی مقاصد به ترتیب اهمیت شامل «کمیت خدمات درمانی (منابع انسانی و امکانات در دسترس)، کیفیت خدمات درمانی، شرایط اقامتی، امکانات رفاهی و گردشگری، ویژگی های اجتماعی- فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی» بود. </strong>

نتیجه گیری

با وجود اهمیت کمیت و کیفیت خدمات درمانی و با توجه به افزایش تقاضای سفر، بیمارانی که برای درمان سفر می کنند، نیازمند خدمات دیگری هم هستند و سطح توسعه خدمات در مقاصد را از جنبه های متفاوت مورد توجه قرار می دهند. توجه تک بعدی به گسترش خدمات درمانی نمی تواند متضمن توسعه این نوع گردشگری باشد و تامین سایر نیازهای گردشگران مانند تفریح، اقامت مطلوب و ثبت خاطرات خوشایند، شرط کافی در دستیابی به توسعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2037673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!