مروری بر روش های بازرسی خطوط لوله آب و فاضلاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خطوط لوله بهطور گستردهای برای انتقال مقادیر عظیمی از آب و فاضلاب در مسافتهای طولانی بهکار میروند. این زیرساختهای ارزشمند زمانی توجه همگانی را به خود جلب میکنند، که آسیب دیدهاند. به منظور اجتناب از وقوع حوادث ناگوار، تشخیص اولیه عیوب موجود در خطوط لوله آب و فاضلاب و تعیین کمیتی این عیوب، بسیار حائز اهمیت است. در تعداد زیادیاز کشورها، بازرسی خطوط لوله آب و فاضلاب معمولا با استفاده از روش بازرسی دوربینی انجام می شود که یک اپراتور با ارزیابیتصاویر خام دوربین به شناسایی مکان آسیبدیدگی ها میپردازد. روش های بازرسی دوربینی دارای تعدادی معایب هستند که کاربرد آنها را محدود میسازد. یکی از معایب روش بازرسی دوربینی، نبود نور کافی و روشنایی در داخل لوله ها است. عیب دیگر روش بازرسی دوربینی این است که کیفیت تصاویر به دست آمده به دلیل شرایط روشنایی نامطلوب، پایین است. در نتیجه روش های بازرسی دوربینی میتوانند صرفا عیوب بزرگ را به طور مطمئنی تشخیص دهند. در دهه های اخیر، روش های حرارت-نگاری، میکروویو، لیزر و سونار پیشنهاد شده اند تا در ترکیب با روش بازرسی دوربینی، نتایج بازرسی را بهبود دهند. همچنین، تجهیزات جدیدی که چندین سنسور را بهکار میبرند و قادر به انجام بازرسی در مسافتهای دور هستند، پیشنهاد گردیده اند. مقاله حاضر به مرور روش های بازرسی متداول و جدید در خطوط لوله آب و فاضلاب میپردازد. بعلاوه، انواع متفاوت رباتها برای بازرسی داخل لوله ها بحث میگردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!