تاثیر اشعه گاما و استفاده از پوشش خوراکی دانه ریحان حاوی عصاره مرزنجوش بر ویژگی-های شیمیایی فیله ماهی شیپ (Acipenser nudiventris) طی دوره نگهداری در یخچال (C° 4)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پرتودهی یکی از روش های مناسب نگهداری مواد غذایی، از جمله گوشت آبریان به شمار می رود. از این رو، پژوهش حاضر اثر استفاده همزمان پرتودهی و پوشش خوارکی صمغ دانه ریحان حاوی عصاره مرزنجوش را بر ویژگی های شیمیایی فیله ماهی شیپ (Acipenser nudiventris) بررسی می کند. پس از تهیه فیله ماهیان، تمامی تیمارها با 2% صمغ خوراکی دانه ریحان و  غلظت های 2 و 4% عصاره مرزنجوش پوشش دهی شده و آنگاه در معرض دوزهای 3 و 4 کیلوگری اشعه گاما قرار گرفتند. نمونه ها سپس در دمای 4 درجه سانتی گراد  به مدت 25 روز نگهداری و در فواصل معین پنج روز از نظر برخی از شاخص های شیمیایی فساد/کیفیت ارزیابی شدند. نتایج نشان داد که میزان تغییرات pH و TVB-N در تیمارهای پرتودهی شده، کمتر از دیگر تیمارهاست، به گونه ای که کمترین و بیشترین میزان تغییرات آنها به ترتیب برای شاهد و تیمار پوشش دهی شده با 2% صمغ دانه ریحان و 4% عصاره مرزنجوش و حاوی 4 کیلوگری اشعه گزارش شد (05/0p<). میزان WHC در تیمارهای حاوی دوز بالای اشعه (4 کیلوگری) کاهش بیشتری را نسبت به دیگر تیمارها نشان داد (05/0p<). تیمار پوشش دهی شده با صمغ (شاهد: بدون عصاره و پرتودهی نشده) دارای کمترین TBA نسبت به دیگر تیمارها بود (05/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده، با افزایش میزان اشعه، اکسایش نیز افزایش یافت. استفاده توام صمغ دانه ریحان و عصاره ی مرزنجوش می تواند ضمن کاهش دوز مورد نیاز پرتودهی و درنتیجه، فرآورده های عامل اکسایش، باعث افزایش کیفیت ارگانولپتیک و ماندگاری فیله ها شود. نتایج حاصل از بررسی های شیمیایی این مطالعه نشان می دهد که دوز 3 کیلوگری اشعه به همراه 2 و 4% صمغ دانه ریحان و عصاره مرزنجوش می تواند در جهت افزایش سلامتی و کیفیت فیله ماهی شیپ موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!