بررسی اپیدمیولوژیک عوامل تاثیرگذار بر بروز آسم و آلرژی با تاکید بر بند پایان آلرژن در بیماران مراجعه کننده به کلینیک تخصصی آسم و آلرژی امام رضا شیراز در سال 1395

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آسم و آلرژی ناشی از بندپایان خانگی از شایع ترین بیماری ها بوده و میلیون ها نفر در سراسر دنیا از آن رنج می برند. در بین این بیماری ها، بیماری آلرژیک تنفسی و آلرژن های استنشاقی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند .در این تحقیق سعی شده است که کلیه عوامل زیستی و غیر زیستی تاثیر گذار بر بروز و شیوع بیماری های وابسته بر آلرژن ها با تاکید بر بند پایان در محیط های زندگی بیماران مراجعه کننده به کلینیک تخصصی آسم و آلرژی امام رضا شیراز مورد بررسی قرار گیرد.

روش بررسی

از بین کل مراجعه کنندگان تعداد 100 بیمار که پاسخ تست آلرژی آن ها حداقل به یکی از مایت های گرد و غبار و یا سوسری مثبت بود، به صورت تصادفی جهت شرکت در مطالعه انتخاب گردیدند. ضمن دریافت فرم رضایت آگاهانه، پرسشنامه ها جهت تکمیل شدن به آنها ارائه گردید.

یافته ها

بر اساس نتایج بدست آمده مشخص شد که بین محل زندگی (شهر و روستا) افراد و نوع سیستم خنک کننده با شدت آلودگی به سوسری در منازل بیماران ارتباط معنی داری وجود داشت (0.028= P value  و 0.007= P value) . همچنین بین محل زندگی و حضور مایت ارتباط معنی داری وجود داشت (0.001= P value). بین وضعیت نور منازل و وضعیت تهویه با وجود مایت ارتباط بسیار شدید وجود داشت،که 100% منازلی که در آنها مایت صید شده بود دارای وضعیت بد و بسیار بد از نظر نور و تهویه بودند.

نتیجه گیری

عدم وجود نور کافی و تهویه مناسب در منازل علت اصلی بروز آسم و آلرژی در بیماران مورد مطالعه بود. در مجموع با توجه به وفور نسبتا بالای برخی از بندپایان مانند دوبالان، مورچه، ماهی نقره ای و... در منازل بیماران شهر شیراز، می تواند این فرضیه قوت یابد که شاید سایر بندپایان غیر از مایت ها و سوسری ها که در منازل حضور دارند بتوانند باعث تشدید عوارض آلرژیک در این گونه از بیماران حساس شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2038992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!