عوامل موثر بر ارائه خدمات سالمندی فعال در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بسیار حائز اهمیت است که سالمندان تا حد ممکن، مستقل و فعال باقی بمانند تا بتوانند در اجتماع مشارکت داشته باشند. امروزه ایجاد سیستم مدیریت ارائه خدمت با کیفیت برای سالمندان، مورد توجه کشورها قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارائه خدمات با کیفیت به سالمندان، می باشد.

روش پژوهش

پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی و به روش ترکیبی (کمی و کیفی) می باشد. جمعیت آماری 287 نفر از مدیران سالمندی در سازمان های مرتبط با سالمندی بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ساخته دست پژوهشگر بوده و اعتبار صوری و محتوائی آن تائید شد. روائی آن از طریق دو شاخص CVR (ضریب نسبت روایی) و CVI (شاخص روایی محتوا)، تاییدگردید. داده ها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و نرم افزارSPSS  تحلیل گردید.

یافته ها

بر اساس یافته های تحقیق، مولفه های پرداخت مستمری غیرمشارکتی به سالمندان (0/001=P و 32/14=t)، بیمه مراقبت بلندمدت (0/001=P و 27/23=t)، خدمات مراقبت سیار (0/001=P و 27/71=t)، کارت های تخفیف مراکز تفریحی و ورزشی (001/0=P و 41/21=t)، کارت های تخفیف حمل و نقل (0/001=P و 18/27=t)، چک آپ های سلامتی و خدمات سرپایی رایگان (0/001=P و 26/47=t)، تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه های مخصوص سالمندان (0/001=P و 22/61=t) و طرح تحصیل در دانشگاه ها (0/001=P و 23/17=t)، در ارائه خدمات سالمندی فعال موثر می باشد.

نتیجه گیری

اگردولت و ارگان های مذکور بر بهبود مولفه های موثر در ارائه خدمات سالمندی تمرکز نموده و موانع و مشکلات موجود را مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظه ای در رابطه با بهبود کیفیت خدمات سالمندی فعال در بلند مدت متصور خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!