بررسی اثر بیماری زایی قارچ بیمارگر Beaurveria bassiana (Balsomo) Vuillemin علیه حشرات کامل Callosobruchs maculatus (Col., Bruchidae) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

سوسک چهار نقطه ای حبوبات یکی از مهمترین آفات محصولات انباری در سراسر جهان و ایران است که با تغذیه از دانه های حبوبات موجب خسارت های سنگین می شود. این پژوهش با هدف بررسی میزان کارایی جدایه MZ قارچ بیمارگر Beauveria bassiana (Balsomo) Vuillemin در کنترل سوسک چهار نقطه ای Callosobrucuhsmaculatus(Col.,Bruchidae) در آزمایشگاه و انتخاب مناسب ترین غلظت قارچ بیمارگر در کنترل بیولوژیک سوسک چهار نقطه ای حبوبات انجام گرفت. بدین منظور سوسپانسیون کنیدی از قارچ ها با تیمارهایی به غلظت 104 و 105 و 106 و 107 کنیدی در میلی لیتر به همراه شاهد آب مقطر حاوی ترتیون به میزان 5 0/0 درصد تهیه و استفاده شد. کلیه تیمارها در 4 تکرار و در قالب طرح بلوک های کاملا تصادفی به روش اسپری کردن اجرا گردید. برای ارزیابی میزان تلفات حشرات بالغ ، 4 روز پس از پاشیدن قارچ تیمارها مورد بازدید قرار گرفت و میزان مرگ و میر تمامی غلظت ها تعیین گردید. میزان مرگ و میر در شاهد با استفاده از فرمول آبوت تصحیح شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از برنامه SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میانگین ها به روش دانکن گروه بندی شدند. مقدار غلظت های کشنده یا50 %) 50LC (و 90 % (90 LC) از جمعیت آفت محاسبه گردید. براساس محاسبه آماری انجام شده، ما بین تیمارهای آزمایش در سطوح 1% و 5 % به ترتیب اختلاف معنی دار وجود داشت. غلظت 107 با 91 درصد مرگ و میر بیش ترین تاثیر و تیمار شاهد (آب مقطر و توئین) و غلظت 104 به ترتیب با میانگین 4 و 28 کم ترین مرگ و میر را در سوسک چهار نقطه ای حبوبات نشان داد. غلظت کشنده برای 50 % و 90 % از جمعیت آفت توسط قارچ B.bassiana محاسبه گردید که به ترتیب 104 × 4888/5 و 106 × 493071/5 اسپور در میلی لیتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!