اثر غلظت های زیرکشنده آفت کش های دلتامترین و تری کلروفن روی واکنش تابعی زنبور پارازیتوئید Habrobracon hebetor Say (Hymenoptera: Braconidae) با تغذیه از تراکم های مختلف شب پره هندی Plodia interpunctella

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

زنبور پارازیتویید Habrobraco nhebetor یکی از مهم ترین عوامل کنترل زیستی در کنترل آفات انباری بال پولک دار به ویژه شب پره هندی است. برای استفاده موفقیت آمیز از دشمن طبیعی در برنامه های مهار زیستی آفات مطالعات واکنش تابعی اهمیت دارد. در این پژوهش اثرات دزهای زیرکشنده آفت کش های دلتامترین و تری کلروفن بر واکنش تابعی زنبور پارازیتوئید H. hebetor در شرایط کنترل شده (دمای 1 ± 26 درجه سلسیوس، رطوبت دمای 10 ± 65 درصد و 16: 8 نور:تاریکی) بررسی شد. تراکم های 2، 4، 8، 16، 32، 64 و 128 از لارو، شفیره و حشره بالغ شب پره هندی به طور جداگانه استفاده شد. مراحل لاروی و شفیرگی از روش غوطه وری و برای مرحله حشره بالغ از روش تماسی با استفاده از قفس های در معرض قراردهی استفاده شد. نوع واکنش تابعی و پارامترهای آن به ترتیب به وسیله رگرسیون لجستیک و رگرسیون غیرخطی با استفاده از نرم افزار SAS تعیین شد. نتایج نشان داد که واکنش تابعی زنبورهایی که در مراحل لاروی و شفیرگی تحت تاثیر هر دو آفتکش قرار گرفته بودند از نوع سوم اما مرحله حشره بالغ از نوع دوم به دست آمد. قدرت جستجو تحت تاثیر آفتکش دلتامترین برای تیمار شاهد و مراحل لاروی، شفیرگی و حشره بالغ به ترتیب 008/0، 007/0، 009/0، 037/0 بر ساعت و زمان دستیابی به ترتیب 99/0، 8/1، 26/1 و 66/1 ساعت برآورد شد. قدرت جستجو تحت تاثیر آفتکش تری کلروفن برای تیمار شاهد و مراحل لاروی، شفیرگی و حشره بالغ به ترتیب 008/0، 007/0، 006/0 و 052/0 بر ساعت و زمان دستیابی به ترتیب 99/0، 25/1، 12/1 و 11/2 ساعت تعیین شد. نتایج به دست آمده در این آزمایش نشان داد غلظت های زیرکشنده هر دو آفت کش تنها در مرحله حشره بالغ روی نوع پارامترهای واکنش تابعی زنبور اثر گذاشته و اختلاف معنی داری نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 141
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039633 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!