ارزشیابی منتخبی از برنامه درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی بر مبنای حیطه های تربیتی بلوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این پژوهش ارزشیابی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی بر مبنای حیطه های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی) در دانش آموزان پسر شهر ارومیه بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی باطرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل و از نوع کاربردی بود. ابزار گرداوری داده ها در حیطه عاطفی و شناختی پرسشنامه ی محقق ساخته بود که روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی در یک مطالعه مقدماتی مورد تائید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 0.95 بدست آمد. برای سنجش حیطه ی روانی - حرکتی از آزمون ترکیبی و آزمون استاندارد ایفرد برتر استفاده شد. جامعه ی آماری پژوهش را همه ی دانش آموزانی که در سال تحصیلی 93-1392 وارد پایه ی ششم ابتدایی می شدند تشکیل می داد که از بین آن ها 60 نفر به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب و 30 نفر به عنوان گروه تجربی (شیوه جدید) و 30 نفر به عنوان گروه کنترل (روش سنتی) در نظر گرفته شدند. از آزمون مانوآ برای بررسی تفاوت های بین گروهی در حیطه شناختی و عاطفی و از آزمون تی جفتی برای بررسی تغییرات درون گروهی حیطه ی روانی - حرکتی و همچنین از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی در این حیطه استفاده شد. نتایج نشان داد مولفه های حیطه شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش معنی داری داشتند و اجرای برنامه آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی تاثیر بیشتری نسبت به شیوه ی آموزش سنتی داشته است و می تواند به رشد و توسعه متعادل و متوازن تر دانش آموزان بر مبنای حیطه های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و جسمانی) کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2039910 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!