زوایای قرارگیری ساختمان برای بهره مندی از انرژی تابشی خورشیدی (مطالعه موردی: شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

یکی از راه کارهای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی های ناشی از آن در شهرها، توجه به شرایط اقلیمی و زیست بوم منطقه و بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در معماری و طراحی ساختمان هاست؛ این موضوع در خصوص کلان شهر تهران به دلیل تمرکز بالای جمعیت و فعالیت و به تبع آن، فراوانی بالای ساخت و ساز دارای اهمیت بیشتری است.
هدف این پژوهش، تعیین جهت‎ های بهینه استقرار ساختمان ها، از طریق بررسی میزان انرژی دریافتی مستقیم سطوح قائم ساختمان ها در شهر تهران می باشد.

مواد و روش ها

 برای دستیابی به این هدف، بر اساس زاویه آزیموت و ارتفاع خورشید در مواقع مختلف سال و به کارگیری روش محاسباتی قانون کسینوس و نرم افزار Q-BASIC، میزان انرژی دریافتی مستقیم سطوح قائم ساختمان ها در ماه های مختلف و در 24 جهت جغرافیایی محاسبه شده و مورد تحلیل و پردازش قرار گرفته است. مناسب ترین جهت استقرار ساختمان بر اساس بیشترین مقدار اختلاف انرژی بین دوره سرد و گرم و یا بیشترین درصد دریافت تابش در دوره سرد تعیین شده است.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش، بیشترین مقدار انرژی دریافتی سالانه در شهر تهران متعلق به سطوح 150 درجه جنوب شرقی و غربی بوده و کمترین میزان انرژی دریافتی سالانه نیز مربوط به سطوح رو به شمال است. جهات 150 درجه جنوب شرقی تا 210 درجه جنوب غربی جزو جهات قابل قبول از نظر دریافت بهینه انرژی خورشید می باشد. بهترین جهت استقرار برای ساختمان های یک طرفه در شهر تهران، جهت 180 جنوب می باشد. همچنین بهترین جهت استقرار برای ساختمان های دوطرفه، جهت شمال- جنوب و برای ساختمان های چهارطرفه جهات (0، 180، 90 و 90-) درجه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
427 تا 436
لینک کوتاه:
magiran.com/p2040338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!