بررسی تداخل اثر سم عقرب مزوبوتوس اپیوس و داروی سیکلوسپورین در مکانیسم های بیوشیمیایی و هیستولوژی در بافت پارانشیم کبد و کلیه موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

زهر Mesobuthus به عنوان خانواده buthidae شناخته می شود که بر اساس مطالعات انجام شده، این زهر می تواند باعث مرگ انسان شود. از طرفی خواص ضدالتهابی سیکلوسپورین در پیوند اعضاء از طریق سرکوب سیستم ایمنی و التهاب نشان داده شده است و احتمالا می تواند با اثر زهر مقابله کند؛ بنابراین در مطالعه حاضر اثر سیکلوسپورین بر روی زهر epeus Mesobuthus مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این یک مطالعه تجربی است. تعداد 50 موش سوری به 5 گروه 10 تایی طبقه بندی شدند. زهر Mesobuthus epeus و سیکلوسپورین در دوزهای10، 20 و 30 میلی گرمی انتخاب شد. در این مطالعه موش های هایی که سیکلوسپورین را دریافت نکردند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. پارامترهای بیوشیمیایی همراه با نیتریک اکساید و سیتوکاین IL-2 در همه ی گروه ها بوسیله متد روتین اسپکتروفوتومتری و الایزا به ترتیب اندازه گیری شد. ضمن اینکه، بررسی های پاتولوژیک کلیه و کبد نیز انجام شد.

نتایج

همه ی شاخص های بیوشیمیایی و IL-2 بطور قابل ملاحظه ای پس از تزریق زهر Mesobuthus افزایش یافت.(P<0.001) از سوی دیگر، گروه های موش پس از دریافت سیکلوسپورین کاهش معنی داری در همه ی پارامترهای مورد مطالعه نشان داند.(P<0.001).

نتیجه گیری

سیکلوسپورین در دوز 30 میلی گرمی قادر به کاهش پاسخ التهابی شده و می تواند داروی درمانی مناسبی برای بیماران عقرب گزیده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2040553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!