ارزیابی روش های مستقیم و مدل های کامپیوتری در تخمین پارامترهای نفوذ معادله کوستیاکف-لوئیس در مزارع نیشکر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهم ترین پارامترها در طراحی یک سیستم آبیاری، تعیین پارامتر نفوذ است که می تواند منجر به افزایش عملکرد یک سیستم آبیاری شود. در این تحقیق، پارامترهای نفوذ معادله کوستیاکف-لوئیس با دو دسته از روش های مختلف از جمله روش مستقیم (روش های دونقطه ای الیوت-واکر و ورودی- خروجی) و مدل های کامپیوتری (مدل کامپیوتری SIPAR_ID و IPARM) تعیین گردید و با نتایج به دست آمده از آزمایش های مزرعه ای مورد مقایسه قرار گرفت. مطالعات مزرعه ای به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، در مزارع تحت کشت نیشکر سلمان فارسی در تابستان و پائیز سال 1396 در نه جویچه به طول 100 و عرض 1/83 متر و شیب 0/04 درصد تحت سه دبی اسمی 1، 1/5 و 2 لیتر بر ثانیه در سه نوبت آبیاری صورت گرفت. در این تحقیق به منظور ارزیابی دقت تخمین پارامترهای نفوذ از سه شاخص حجم آب نفوذ یافته به منطقه ریشه، زمان پیشروی و حجم رواناب استفاده گردید. جهت شبیه سازی شاخص های ارزیابی در هر روش، از نرم افزار WinSRFR استفاده گردید. مطابق نتایج این تحقیق، روش مستقیم دونقطه ای الیوت-واکر در تخمین زمان پیشروی با میانگین RMSE، MAE و RE به ترتیب 52/10، 14/91و 10/1 درصد، حجم آب نفوذ یافته به ترتیب با میانگین 9/6، 7/36 و 7/8 درصد، حجم رواناب خروجی به ترتیب با میانگین 8/8، 8/7 و 1/2 درصد، از عملکرد بسیار قابل قبولی برخوردار بود. همچنین دیگر روش مستقیم (روش ورودی-خروجی) به ترتیب با میانگین 11/4 و 6/8درصد برای حجم آب نفوذ یافته و 1/6 و 0/3 درصد برای حجم رواناب مقدار شاخص های آماری RMSE و RE را تخمین زد که نشان از دقت بالای این روش در تخمین این دو شاخص عملکرد بود، هرچند که این روش با میانگین 11/25 و 2/27 درصد توانایی شبیه سازی زمان پیشروی را با دقت مناسب نداشت. از سوی دیگر نتایج مدل های کامپیوتری نشان داد که مدل IPARM با میانگین MAE و RE برابر با 23/38، 15/5 درصد زمان پیشروی، 20/02 و 26/7 درصد حجم آب نفوذ یافته و 11/81 و 1/8 درصد حجم رواناب را تخمین زد، که در مقایسه مدل SIPAR_ID از عملکرد بهتری برخوردار بود. در حالت کلی هرچند که مدل های کامپیوتری در تخمین پارامترهای نفوذ از عملکرد قابل قبولی برخوردار بودند اما روش های مستقیم به دلیل استفاده از داده های ورودی بیشتر و استفاده از داده های تمامی مراحل آبیاری از عملکرد بهتری برخوردار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p2040942 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!