رسوب شناسی و محیط رسوبی دیرینه آبرفت های کواترنر با تلفیق داده های رسوب شناسی و روش رادار نفوذی به زمین (مطالعه موردی: منطقه کوچصفهان استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شناسایی آبرفت ها، رسوبات، و محیط رسوبی دیرینه ته نشست آن ها در حالتی که در مطالعه آن ها از روش‏ های ترکیبی استفاده شده همواره اهمیت بالایی دارد. این گونه مطالعات ترکیبی معمولا به روش مستقیم (نمونه‏برداری) و روش غیرمستقیم (روش‏های ژئوفیزیکی) انجام می‏شود. هدف اصلی این تحقیق شناسایی رسوبات و محیط ‏رسوبی دیرینه آبرفت های منطقه کوچ صفهان با تلفیق داده ‏های رسوب‏ شناسی حاصل از چاهک‏ ها و روش راداری نفوذی به زمین (GPR) بود. برای این ‏منظور، داده های رادار نفوذی به زمین به طول 11 کیلومتر در امتداد جاده کوچ صفهان به سمت لشت ‏نشا برداشت شد. سپس، با توجه به پروفیل‏ های راداری 7 گمانه رسوبی با عمق متوسط 2/7 متری جهت تلفیق با داده ‏های رسوب‏ شناسی حفاری شد. بررسی‏ های انجام‏شده به شناسایی 5 رخساره راداری شامل خطوط راداری به صورت گسسته و غیر‏موازی مقعر محدب، خطوط راداری به صورت منحنی های پیوسته موازی، خطوط راداری با شیب های متفاوت به صورت گسسته، خطوط راداری به صورت ناپیوسته موازی با شیب‏ کم، خطوط راداری ناپیوسته موازی با شیب‏ کم و میرایی شدید و 8 رخساره رسوبی ماسه بسیار ریز سیلتی، ماسه ‏ریز، گراول ماسه ای، ماسه ریز گراولی، مواد آلی، ماسه درشت سیلتی، ماسه درشت، ماسه گلی با کمی گراول انجامید که نشان دهنده قسمت ‏های مختلف محیط های رودخانه ‏ای بود. در این منطقه میزان ذرات‏ دانه ریز رسوبی و مواد آلی از جنوب به سمت شمال منطقه افزایش می‏یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 456
لینک کوتاه:
magiran.com/p2041505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!