سنتز سبز نانوذرات نقره با استفاده از عصاره آبی گیاه شاه تره و بررسی خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

روش تولید زیستی نانوذرات به علت دارا بودن ویژگی هایی مانند سازگاری با محیط زیست، ساده و کم هزینه بودن مورد توجه واقع شده است. در این مطالعه سنتز سبز نانو ذرات نقره از عصاره گیاه شاه تره و خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتریایی آن در قیاس با دو آنتی بیوتیک رایج مورد بررسی قرار گرفت.

روش کار

ابتدا عصاره آبی گیاه شاه تره تهیه و به محلول نیترات نقره 1 میلی مولار اضافه شد. پس از تغییر رنگ عصاره، محصول واکنش به وسیله روش های اسپکتروفتومتری، پراش پرتوی ایکس و میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت خواص آنتی اکسیدانی و خواص ضدباکتریایی نانوذرات سنتز شده با استفاده از روش 2و2- دی فنیل-1- پیکریل هیدرازیل DPPH)) و روش انتشار دیسک به ترتیب بررسی شد. هم چنین MIC (حداقل غلظت ممانعت از رشد)، MBC (حداقل غلظت باکتری کشی) با دو روش میکرودایلوشن و رقت در لوله تعیین شد.

یافته ها

 نانو ذرات نقره سنتز شده بیشترین جذب را در 430 نانومتر نشان دادند و دارای شکل کروی و میانگین اندازه آن ها بین 50-10 نانومتر بود. نانوذرات سنتز شده دارای خواص آنتی اکسیدانی با IC50 برابر با 21 میکروگرم بر میلی لیتر بودند.نتایج بررسی های ضدباکتریایی نشان داد که نانو ذرات نقره سنتز شده، فعالیت ضدباکتریایی بیشتری بر علیه باکتری گرم مثبت استافیلوکوک اورئوس نسبت به باکتری گرم منفی اشریشیاکلی داشتند.

نتیجه گیری

 عصاره شاه تره قادر به احیای یون Ag+ به نانوذرات نقره می باشد. هم چنین نانوذرات نقره سنتز شده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی مناسبی می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2041730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!