اثر اسپری سطوح مختلف باکتری کشته شده تسوکامورلا اینکوننسیس به جیره غذایی بر عملکرد رشد، خصوصیات مورفومتریک روده باریک و پاسخ ایمنی جوجه بلدرچین های ژاپنی واکسینه شده علیه بیماری نیوکاسل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

فزودن اکتینومیست ها به جیره غذایی باعث ارتقاء سطح ایمنی حیوانات مختلف می شود.

هدف

این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات تقویت سیستم ایمنی با استفاده از باکتری کشته شده تسوکامورلا اینکونینسیس</em>افزوده شده بر جیره به عنوان جایگزینی بر عملکرد رشد، تغییرات عیار آنتی بادی علیه واکسن نیوکاسل، عیار ایمنوگلوبولین A، میزان برخی سایتوکاین ها و مورفولوژی روده در بلدرچین ژاپنی می باشد.

روش کار

در این تحقیق 153 قطعه جوجه بلدرچین ژاپنی به طور تصادفی در سه تیمار و سه تکرار و در هر تکرار 17 قطعه جوجه قرار داده شدند. گروه های باکتریایی شامل (1) گروه کنترل یا بدون باکتری، (2) گروه با دوز پایین، و (3) گروه با دوز بالا بود.

نتایج

گروه های دریافت کننده باکتری، از نظر عملکرد رشد با گروه کنترل، تفاوت معنی داری در سه دوره زمانی 1-14، 1-28 و 1-42 روز نداشتند هرچند در کل در مقایسه با گروه کنترل افزایش وزن به ویژه در گروه دریافت کننده دوز بالا دیده می شد. در ارزیابی  IL-4 و INF-αدر سرم گروه های مختلف آزمایشی، در روزهای 7 و 42، تفاوت معنا دار دیده شد (05/0P<</>). در اندازه گیریIgA   گروه دریافت کننده دوز بالا، در روز 42  تفاوت معنی داری نسبت به دو گروه دیگر داشت. باکتری تسوکامورلا اینکوننسیس</em> باعث به وجود آمدن اختلاف آماری معنی داری در عیار آنتی بادی علیه نیوکاسل در سن 42 روزگی بین گروه کنترل با گروه های دریافت کننده دوز پایین شده است. همچنین گروه های دریافت کننده باکتری کشته شده در نمونه های بافتی گرفته شده از قسمت های مختلف روده با یکدیگر و با گروه کنترل در شاخص های طول پرز، ضخامت پرز، عمق کریپت، تعداد کریپت و تعداد سلول های جامی تفاوت معنی داری داشتند (05/0P<</>).

نتیجه گیری نهایی

با توجه به یافته های ماکروسکوپی و ایمنولوژیک، می توان نتیجه گرفت که باکتری کشته شده تسوکامورلا اینکوننسیس</em>، بدون به وجود آوردن ضایعات پاتولوژیک خاص، باعث ارتقا سطح ایمنی و مورفولوژی روده در بلدرچین ژاپنی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2041964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!