بررسی میزان تاثیر و پایایی اثر آموزش بر عوامل خطر ارگونومیک و شکایتهای اسکلتی عضلانی در بیماربران شاغل در بیمارستان شهید باهنر کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عدم آگاهی از اصول و قواعد ارگونومی، پوسچرهای نامناسب، حمل و جابجایی مکرر بار و بیمار و...می تواند باعث اختلالات اسکلتی عضلانی  در پرسنل درمانی شود.هدف از این مطالعه بررسی میزان تاثیر و پایایی اثر آموزش بر عوامل خطر ارگونومیک و شکایت های اسکلتی عضلانی در بیماربران شاغل در بیمارستان شهید باهنر کرمان می باشد.

روش بررسی

این مطالعه که از نوع پژوهشهای کاربردی می باشد که  بر روی 60نفر از بیماربران بیمارستان شهید باهنرکرمان انجام شد.افراد به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. که در گروه اول آموزش حضوری همراه با کار عملی و پرسش و پاسخ بود.و در گروه دوم آموزش از طریق شبکه های اجتماعی انجام شد.و داده ها از طریق پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه خود ساخته سنجش میزان آگاهی، پرسشنامه نوردیک همراه با مقیاس نرخ گذاری عددی و چک لیست PTAI   قبل از آموزش، یک هفته، یک ماه و شش ماه بعد از آموزش جمع آوری گردید و سپس در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل صورت گرفت.

یافته ها

مشخص گردید درد کمر در بین بیماربران دارای شیوع بیشتری است. در سطح معنی داری 05/0 در آزمون ویلکاکسون مقدار P-Value  پایان دوره شش ماه در میزان آگاهی و نمره PTAI در هر دو روش آموزش دارای ارتباط معنی داری  بوده است . و مقدار P-Value در تحلیل شکایت های اسکلتی عضلانی در روش آموزش حضوری در دوره شش ماهه در شکایت های گردن، شانه، کمر، زانو و پا، کمتر از 0.05 و دارای ارتباط معنی داری بوده است و در آموزش از طریق شبکه های اجتماعی رابطه معنی داری در پایان شش ماه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از آزمونها به نظر می رسد آموزش حضوری و غیرحضوری هر دو بر کاهش عوامل خطر ارگونومیک و شکایتهای اسکلتی و عضلانی تاثیر داشتند. اثر آموزش حضوری به طور معناداری بیشتر از آموزش غیرحضوری بود. در ضمن پایایی اثر آموزش فقط در آموزش حضوری معنادار بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2042530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!