چرا ربط هنوز مفهوم اساسی در علم اطلاعات است؟ (با وجود اینکه پیشرفت عظیمی در فناوری اطلاعات رخ داده است)

نویسنده:
پیام:
مترجم:
مهدی زینالی تازه کندی
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

در فرهنگ آنلاین مریام وبستر؛ ربط به صورت زیر تعریف شده است: ربط به موضوع در دست بررسی اشاره دارد؛ ربط عبارت است از توانایی بازیابی منابعی که رضایت کاربران را فراهم آورد. ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات است. هدف این مقاله آن است تا چشم اندازی از دو پرسش مهم فراهم آورده شود که پرسش اولی، تاریخی و پرسش دوم مربوط به عصر امروزی است. 1.چرا ربط به مفهوم اساسی در علم اطلاعات تبدیل شد؟ 2.امروزه و با وجود پیشرفت های عظیم در فناوری اطلاعات، چرا باز هم ربط مفهوم اساسی در علم اطلاعات باقی مانده است؟    در سال 1950 به دلیل گسترش نظری و توجهات عملی و پیوند ربط با فرایند جست وجو افزون بر توجه به سازماندهی اطلاعات، به مفهوم اساسی تبدیل شد. در این چرخش، جست وجو با نوآوری در رایانه و محاسبات پیوند خورد و امکان پذیر شد. پیشرفت های معاصر در فناوری اطلاعات، تغییرات زیادی را به همراه خود آورد. موتورهای کاوش، رسانه های اجتماعی و مجموعه جدیدی از منابع اطلاعاتی، جهان را تغییر دادند. جست وجوی اطلاعات در سرتاسر جهان توسط افراد مختلف و با دلایل متفاوتی انجام می شود. به هرحال، جست وجو هنوز مبنای ربط است. ربط از گذشته بوده و هنوز نیز به عنوان مفهوم اساسی باقی مانده است که در رابطه با جست وجو و بازیابی اطلاعات است. یافته ها نشان می دهند که فناوری اطلاعات و کاربردهای بیشمار آن با سرعتی شتاب یابنده در حال تغییرند. با وجود این، باز هم به مفهوم ربط پرداخته می شود و توجه به موضوع ربط همواره نو خواهند ماند.

زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2042675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!