مقایسه روش های کلاسیک و روش های مبتنی بر اندازه های آماری پیکره‏بنیاد در استخراج خودکار واژه های پایه علوم پزشکی به روش بسامدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
طی دو دهه ی اخیر با پیشرفت علم و فناوری، استفاده از روش های پیکره بنیاد در آموزش زبان و تدوین منابع درسی گسترش چشمگیری داشته است. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به روشی خودکار در استخراج واژه از پیکره ها در زبان فارسی صورت گرفته است. برای دستیابی به هدف پژوهش روش های بسامد شماری در دو گروه کلاسیک و روش های مبتنی بر اندازه های آماری موردبررسی قرارگرفته و توانمندی هریک از که عبارتند از بسامدشماری پیکره ی عمومی، بسامدشماری پیکره ی تخصصی و روش های بهبودیافته ی آن ها موردمقایسه قرارمی گیرند. نتایج نشان می دهد که در روش های کلاسیک با اعمال تکنیک هایی می توان فرایند انتخاب واژه های تخصصی را بهبود بخشید و در این میان بهترین عملکرد مربوط به روش بسامدشماری بهبود یافته در پیکره ی تخصصی بوده است. روش های به کاررفته در پژوهش عبارتند از اطلاعات متقابل نقطه ای و مجذور کا[1]. نتایج به دست آمده برای این دو روش نیز قابلیت استفاده از روش های بسامدشماری پیکره بنیاد در زبان فارسی را مورد تایید قرار می دهد. روش مجذور کا با استخراج %32 واژه ی تخصصی و روش اطلاعات متقابل نقطه ای با استخراج %52 واژه ی تخصصی، عملکرد مناسبی در تشخیص خودکار واژه های تخصصی از خود نشان می دهند. نتایج حاصل از اعمال این روش ها روی پیکره ها و مقایسه آن ها نشان می دهند که  می توان از روش های مبتنی بر اندازه گیری های آماری برای استخراج خودکار واژه در زبان بهره جست و به این ترتیب تحولی نوین در تهیه و تدوین متون آموزشی حاصل خواهد شد و آموزش دهندگان می توانند به فهرست واژگانی دسترسی داشته باشند که دانستن آن برای زبان آموزانشان مفید و گاه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!