حساسیت مراحل نابالغ یک عامل کنترل بیولوژیک، Cheilomenes sexmaculata به ایمیداکوپراید و پاپریپروکسی فن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کنترل شیمیایی یکی از مهمترین استراتژی ها در مدیریت آفات کشاورزی می باشد، چرا که به راحتی در دسترس بوده و به خوبی آفات کشاورزی را کنترل می کند. از طرفی محیط زیست در معرض انواع مختلفی از آفتکش ها قرار می گیرد و میزان آلودگی آنها روی محیط زیست هر روز بیشتر می شود. همچنین، بقایای آفتکش های متداول که پیوسته مورد استفاده قرار می گیرد مشکلات زیادی روی موجودات غیرهدف بخصوص پارازیتوئیدها و شکارگر ها بوجود می آورد.در این تحقیق، تاثیرات ایمیداکلوپراید و پایریپروکسی فن روی تخم کفشدوزک Cheilomenes Sexmaculata   با روش غوطه وری تخم مطالعه شد. غلظت های پایریپروکسی فن شامل بالاترین غلظت توصیه شده در مزرعه (mg/L 50 (، دو برابر و یک دوم آن و برای ایمیداکلوپراید نیز بالاترین غلظت مزرعه )mg/L 140)، یک دوم و یک چهارم آن استفاده شد. در بالاترین غلظت ایمیداکلوپراید تخمها تفریخ نشدند و بیشترین مرگ و میر لارو سن اول نیز در این غلظت مشاهده شد. اما، هیچ مرگ و میری در سنین بالاتر لاروهای باقی مانده دیده نشد. دوبرابر غلظت توصیه شده پایریپروکسی فن و بالاترین غلظت ایمیداکلوپراید به ترتیب با 55% و 44% کاهش در باروری نسبت به شاهد بیشترین تاثیر را داشتند. همچنین، در یک دوم بالاترین غلظت توصیه شده پایریپروکسی فن و غلظت های بالاتر آن رشد لاروها تاخیر معنی داری داشت. بعلاوه، هر دو آفتکش در مقایسه با شاهد تاثیر معنی داری در کاهش خروج حشرات بالغ از پوسته شفیرگی داشتند، به طوری که در بالاترین غلظت ایمیداکلوپراید 89% کاهش مشاهده شد. اگرچه نتایج به روشنی بیانگر این است که ایمیداکلوپراید اثرات سمی حاد برC. sexmaculata داشته است، اما با ادامه آزمایشات روی پارامترهای جدول زندگی ، نتایج نشان داد که پایریپروکسی فن نیز دارای اثرات سمی روی این شکارگر می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
67 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!