غربالگری برخی از توده های بومی و خارجی اسفناج در شرایط آب و هوایی کشت بهاره اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهمترین سبزیجات برگی سبز، اسفناج(Spinacia oleracea L.) است. صفات کیفی و کمی اسفناج بستگی به شرایط آب و هوایی محل رویش دارد. غربالگری توده های خارجی در مقایسه با توده های ایرانی ضروری است. به منظور مطالعه خصوصیات رویشی 44 توده بومی و خارجی اسفناج، آزمایشی در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار و 18 مشاهده در شرایط کشت بهاره پایه ریزی شد. پارامترهای کمی و کیفی اسفناج براساس توصیف های تعریف شده توسط موسسه بین المللی تنوع زیستی گیاهی ارزیابی شد. به طورکلی شدت رنگ سبز در برگ های توده های خارجی بیشتر از اسفناج های بومی بود. در این تحقیق، بیشترین عملکرد متعلق به توده “Viroflay” به میزان 224/71 تن در هکتار و در میان گونه های ایران توده ورامین 88 به میزان 6/52 تن در هکتار بالاترین عملکرد را داشت. حداقل و حداکثر عملکرد از 71224 تا 8870 (کیلوگرم در هکتار) متعلق به گونه های “Viroflay” و Virginia Savoy blight بود. توده ی“D’inveno” طولانی ترین دوره رشد کشت بهاره را (66/89 روز) نشان داد و در میان توده های ایرانی، همدان 2 (77 روز)، ورامین 88 (72 روز) و ورامین خاردار (66/69 روز) به ترتیب طولانی ترین دوره ی رشد در شرایط محیطی اصفهان را نشان دادند. بالاترین درصد گیاهان ماده در توده ی “Monatol” مشاهده شد. در میان گونه های اندمیک، لرستان 5 بیشترین درصد گیاه ماده را نشان داد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که گونه های ایرانی مانند کاشان، لرستان 6 و ورامین پیشرفته خاردار برای برداشت های مکانیکی به دلیل فرم گیاه، برگ و دمبرگ مناسب هستند و می توانند برای اهداف باغبانی و اصلاحی مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به تجزیه و تحلیل خوشه ای، توده های این مطالعه به دو دسته بزرگ 1 و 2تقسیم شدند که توده ورامین 88 در کنار سایر توده های مطلوب خارجی در خوشه ی 1قرار گرفته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043816 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!