تحلیل نشانه شناختی اجتماعی متن و تصویر در داستان القندیل الصغیر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قرار گرفتن نوشتار و تصویر در یک راستا و تولید یک متن هدفمند و معنادار، فرایندی گفتمانی و در نتیجه فرهنگی و اجتماعی است. این کنش و رفتار اجتماعی در مورد ادبیات کودک و داستان هایی که برای کودکان نوشته می شود از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است و در سطحی فراتر؛ یعنی بینافرهنگی عمل می کند؛ زیرا سرعت پردازش تصویر و رمزگشایی آن برای کودک بیشتر از متن خطی است. القندیل الصغیر یکی از بهترین داستان های کوتاه غسان کنفانی نویسنده حوزه ادبیات پایداری فلسطین است که برای القای مفاهیم ایدئولوژی و ارزشی، گفتمانی چندوجهی را به کار بسته تا کلیدی ترین واژه ها در فرهنگ لغت فلسطین را در نهاد کودکان آن سرزمین که نیازمند آموزشند، نهادینه سازد. در این پژوهش سعی شده با خوانش داستان مذکور و با تکیه بر مطالعات نشانه شناختی اجتماعی، به این سوال پاسخ داده شود که نشانه شناسی اجتماعی به عنوان گرایشی نوین، چگونه در کشف لایه های زیرین معنا و تحلیل گفتمانی متن و تصاویر ترسیم شده در این داستان عمل می کند؟ کنفانی به خوبی دریافته که کودکان فلسطینی به عنوان آینده سازان وطن کار کرد و رسالتی مهم بر دوش دارند و آن آزادی وطن از سیطره اشغالگران صهیونیستی است، لذا کنش های مادی و پویا بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت برعهده گرفته که غالبا با وجه خبری و قطعیت بالا ارائه شده اند. نویسنده همچنین از قابلیت نشانه های زمانی مکانی و تصویری به عنوان تکمیل کننده معنا، برای استحکام متن، جلب توجه کودک و القای پیام غافل نمانده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p2043977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!