مقایسه اثر دهان شویه سرکه و گلاب با کلرهگزیدین بر روی ژنژیویت ناشی از پلاک (کارآزمایی بالینی یک سو کور)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ژنژیویت یک بیماری چند عاملی است که به واسطه تداخل بین باکتری های بیماری زا و درجات مختلف پاسخ سیستم ایمنی ایجاد می شود. ژنژیویت ناشی از پلاک، شایع ترین فرم ژنژیویت است. روش های مکانیکی و شیمیایی برای برداشت پلاک وجود دارد.با توجه به اثرات سوء کلرهگزیدین، هدف از این مطالعه مقایسه اثر دهان شویه سرکه و گلاب با کلرهگزیدین بر ژنژیویت ناشی از پلاک می باشد.

مواد و روش ها

 این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور تصادفی است. مقدار حجم نمونه بر اساس داده های پایلوت ,112 نفر تعیین شد، سپس افراد به 3 گروه (2 گروه مورد و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند و تحت درمان با کلر هگزیدین و سرکه و گلاب قرار گرفتند. 3 متغیر شاخص لثه ای(GI)، شاخص پلاک PI) (و خونریزی حین پروبینگ BOP در ابتدا ثبت شد، سپس در هفته های 1و 3 مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها توسط نرم افزار SPSS20 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج مطالعه نشان داد بیش ترین میزان تاثیر برای کاهش GI، PI و BOP در گروه کلرهگزیدین اتفاق افتاده و بعد از آن بیش ترین میزان کاهش برای گروه سرکه و گلاب و کم ترین میزان تغییر در گروه پلاسبو مشاهده شد. تفاوت ها در متغیرهای BOP و GI بین گروه سرکه و گلاب و پلاسبو معنی دار بود (001/0P<).

استنتاج

سرکه و گلاب در بهبود ژنژیویت موثر است ولی نسبت به کلرهگزیدین از قدرت پایین تری برخوردار است. لذا بهتر است مطالعات گسترده تر با زمان طولانی تر جهت شناخت اثرات بلند مدت این دهان شویه بر ژنژیویت و همچنین تاثیر آن بر موارد دیگر مانند پریودنتیت انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2044007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!