بررسی تطابق نیاز و محتوای برنامه آموزش مداوم بیماری های روانپزشکی و اطفال از دید مشمولین آموزش مداوم

پیام:
چکیده:
زمینه
شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی، گام اول برنامه ریزی است. ارزیابی برنامه های موجود به منظور بهینه سازی و رفع نواقص احتمالی از ضروریات ارتقا کیفیت آموزش می باشد.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین اولویت های آموزشی و تعیین تطابق بین نیاز و محتوای آموزشی دو برنامه باز آموزی اطفال و روانپزشکی از دیدگاه پزشکان مشمول قانون آموزش مداوم بوده است.
روش کار
این پژوهش مطالعه ای مقطعی است و جامعه پژوهش را مشمولین قانون آموزش مداوم تشکیل داده است. از 100 پزشک تحت آموزش که به روش نمونه گیری آسان در مطالعه وارد شدند قبل از برگزاری دوره در مورد میزان احساس نیاز و بعد از برگزاری دوره در مورد میزان تطابق محتوای برنامه جاری آموزشی با میزان نیاز نسبت به بیش از 20 عنوان آموزشی بالینی در طب اطفال (50 نفر) و روانپزشکی (50 نفر) نظرخواهی شد.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان داد در هر یک از گروه ها 22 درصد مونث و 78 درصد مذکر بودند. میانگین سن و سابقه کار افراد به ترتیب 34 و 7 سال بود. بیشترین میانگین نمره نیاز آموزش در طب روانپزشکی مربوط به عنوان آموزشی «اعتیاد، الگوهای مصرف، درمان های دارویی و غیر دارویی» (4.43) و بیشترین تطابق نیاز با محتوا در این گروه مربوط به «اعتیاد (تعاریف، عوامل و پیشگیری) (4.36) بود. کمترین نیاز به آموزش مربوط به «اختلالات فشار روانی و آسیب زا» (3.48) و کمترین تطابق نیاز با محتوا مربوط به «سبب شناسی» (3.07) بوده است. در گروه اطفال بیشترین نیاز، همچنین بیشترین تطابق مربوط به «عفونت حاد تنفسی» به ترتیب 4.32 و 4.43 و کمترین نیاز مربوط به لیشمانیوزیس با میانگین نمره 3.16 و کمترین تطابق نیاز و محتوا مربوط به عنوان آموزشی «بیماری متابولیکی کودکان» با میانگین نمره 3.24 بود. همبستگی در دو بخش «نیازسنجی» و «تطابق نیاز با محتوا» در هر دو گروه اطفال و روانپزشکی معنی دار بود (P<0.001). همچنین همبستگی آماری معنی داری بین سن و نیاز در طب اطفال (P<0.05، r= 0.42) و بین سابقه کار با تطابق نیاز با محتوا P<0.05، r= -0.43 در طب روانپزشکی به دست آمد.
نتیجه گیری
همبستگی مثبت بین نیاز و محتوا در هر دو برنامه مورد بررسی بیانگر دقت و توجه مدیران و مجریان برنامه به نیازهای آموزشی فراگیران و تطابق این نیازها با محتوای آموزشی جهت دست یافتن به نتایج بهتر بوده است. با درک واضح تر وضعیت کنونی برنامه های بازآموزی می توان به مدیران کمک کرد تا در تدوین برنامه ها با کیفیتی بالاتر، نیازهای بالقوه پزشکان را برطرف نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p204430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!