بررسی تحلیلی انواع دوام لرزه ای و آثار مخرب آن بر سازه ها و پراکنش دوام لرزه ای شتاب نگاشتهای ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تجربه زلزله های گذشته و تحلیل های عددی تایید می کند که مدت دوام حرکت قوی زمین می تواند بطور قابل توجهی درجه خرابی سیستم های مهندسی عمران را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال اگر مدت دوام به یک پارامتر توصیف کننده شدت حرکت زمین، مانند اوج سرعت یا اوج شتاب یا شتاب طیفی مرتبط شود، آنگاه می تواند یک پیش بینی کننده قوی خسارت برای اهداف مهندسی فراهم کند.
 

روش

در این پژوهش نخست به تعریف انواع مختلف دوام لرزه ای پرداخته شد. در ادامه اثر دوام زلزله بر خرابی سازه ها مورد مطالعه قرار گرفت و خسارت ناشی از زلزله های با دوام قابل توجه بر سازه های بتن مسلح بررسی گردید. به منظور بررسی دوام زلزله های ایران، ابتدا رکوردهای شتابنگاشت با محدوده های بزرگای گشتاوری بزرگ تر و یا مساوی 5 استخراج گردید و سایر مشخصات آن ها نظیر فاصله از گسل، متوسط سرعت موج برشی تا عمق 30 متری و مکانیزم گسلش در کاتالوگ درج گردید.
 

یافته ها

در این پژوهش به کمک برنامه نویسی دو دوام بازه ای و یکنواخت در سطوح 05/0، 1/0، 15/0، 2/0، 25/0 و 3/0 شتاب ثقل زمین محاسبه شد و با استفاده از دوام های محاسبه شده نمودار پراکنش داده های ایران ترسیم گردید و حدود دوام در آستانه های شتاب متفاوت مورد بحث قرار گرفت. مطالعات نشانگر حساسیت و آسیب پذیری ساختمان های بتنی و مخصوصا با سیستم قاب خمشی در زلزله های با دوام بالا می باشد درحالی که در طراحی به این مساله توجه نمی شود و لازم است ملاحظات کافی در آئین نامه های طراحی بدین منظور لحاظ شود.

نتیجه گیری

رابطه سازی دوام می تواند بر اساس روابط معتبر خارجی و یا داخلی صورت پذیرد. این بدان معناست که به هنگام تحلیل خطر زلزله با توجه به مشخصات منابع لرزه ای اطراف ساختگاه نه تنها شتاب بلکه دوام زلزله احتمالی را می توان برآورد نمود و از آن در محاسبات سازه ای به ویژه سازه های بتنی خمشی جهت کاهش خسارات بطور موثری استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2045521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!