شناسایی ژن های بتالاکتامازها در باکتری های سودوموناس آئروژینوزا جداشده از نمونه های بالینی با روش Multiplex PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

باکتری گرم منفی سودوموناس آئروژینوزا یک پاتوژن فرصت طلب مهم بیمارستانی بوده که به دلیل داشتن مقاومت ذاتی و اکتسابی به آنتی بیوتیک های متعدد قابل رویت در روش های تشخیصی بالینی برای ارزیابی باکتری فوق می باشد. هدف از این مطالعه جداسازی ژن های بتالاکتاماز ESBL از باکتری سودوموناس آئروژینوزا جداشده از نمونه های بالینی با استفاده از روش multiplex PCR  است.

مواد و روش کار

درمجموع جدایه انسانی از عفونت های مختلف که جمع آوری شده، پس از جداسازی باکتری و استخراج DNA ژن های  vim، gim-1،sim-1، imp، spm-1 با روش multiplex PCR موردمطالعه قرار گرفتند.

یافته ها

 از 70 جدایه نمونه های انسانی از عفونت های مختلف و از تمامی گروه های سنی جمع آوری شده، ژن های  sim-1، imp، vim،-1 spm ، gim-1  جهت شناسایی مقاومت دارویی در سودوموناس آئروژینوزا از مجموع نمونه بالینی موردمطالعه تعداد 61 نمونه(14/87درصد) از کل سویه ها مثبت بودند و ژن های VIM، gim-1،sim-1، در نمونه ها مشاهده گردید. ژن های vim، gim-1،sim-1، در نمونه ها به ترتیب درصدهای 42/21 و 28/27 و 92/24را دارا هستند. دراین بین دو ژن imp و spm در نمونه ها مشاهده نشد.

بحث و نتیجه گیری

 متالوبتالاکتامازها به دلیل ایجاد مقاومت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک های مورداستفاده علیه عفونت های سودوموناسی بسیار حائز اهمیت بوده و بررسی و تشخیص سریع این آنزیم ها در باکتری های مقاوم به کارباپنم ها ازلحاظ اپیدمیولوژیک و همچنین به منظور انتخاب آنتی بیوتیک موثر و جلوگیری از انتشار چنین عفونت هایی در بیمارستان ها لازم و باارزش است. از میان ژن های موردبررسی تنها دو ژن imp، spm-1 مشاهده نشد درحالی که سایر ژن های مقاومت در جدایه ها به خوبی قابل رویت بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
556 تا 564
لینک کوتاه:
magiran.com/p2046541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!